Ravintolaruokailu on irtiotto arjesta. Hetki, jolloin joku muu hoitaa ruoan valmistamisen, tarjoilun ja siivoamisen. Mutta meneekö homma näin myös pikaruokaravintoloissa?
Uusiseelantilainen valokuvaaja ikuisti katastrofisen siivon aucklandilaisessa McDonald'sissa jo viime vuonna. Aihe nousi uudelleen pinnalle, kun uusiseelantilaisopiskelijoiden Facebook-ryhmässä julkaistiin kuva sotkuisesta pikaruokalan pöydästä, kertoo Newshub-sivusto. Kuva aiheutti kiivaan somekeskustelun siitä, kenen tehtävänä pikaruokaravintolassa on siivota pöydät.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Asiakkaat ymmärtävät viedä omat roskansa
Pikaruokaravintolan käytäntöön kuuluu, että asiakas korjaa itse jälkensä. Suomen McDonald´sin viestintäpäällikkö Heli Ryhänen kertoo, että suurimmaksi osaksi asiakkaat tämän mukaan toimivatkin.
– On tietenkin kiireaikoja ja viikonloppuisin haasteellisempia hetkiä, jolloin ihmiset jättävät enemmän sotkua eikä salin puolella ehditä siivota koko ajan.
Antti Kunnari kuvasi kaaosta Porvoon Hesburgerissa muutama vuosi sitten
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Ryhäsen mukaan ravintolan yleinen siisteys kuitenkin vaikuttaa asiakkaan näkökulmasta koko kokemukseen, ja siksi on tärkeää pitää paikat kunnossa.
– Siihen liittyy lisäksi ulkotilojen siivous, mutta turvallisuussyistä työntekijämme eivät yöaikaan siivoa ulkotiloja lainkaan, Ryhänen huomauttaa.
”Ei ole iso ongelma”
Ouluun vuosi sitten avatun Friends & Brgrsin ravintolapäällikkö Henna Nousuniemi kertoo, että toisen palautuspisteen lisääminen 70 paikkaiseen ravintolaan auttoi yleisen siisteyden ylläpitämistä.
– Kun avasimme, astioita saattoi jäädä enemmän pöytiin, mutta se johtui siitä etteivät ihmiset ehkä oikein hoksanneet missä palautuspiste sijaitsi, Nousuniemi sanoo.
Friends & Brgrs eroaakin muista pikaruokaketjuista oikeiden astioiden käytössä. Nousuniemen mukaan asiakkaat yhdistävät paikkaan kahvilan tunnun ja haluavat myös omalta osaltaan ylläpitää siisteyttä.
– Oulussa tämä ei missään vaiheessa ollut iso ongelma, mutta sen jälkeen, kun vaihdoimme Helsingin pisteessä kertakäyttöastioiden sijasta käyttöön oikeat astiat, ihmiset siivosivat sielläkin jälkensä paremmin, Nousuniemi miettii.
Kiireaikaan asiakkaan palvelu tärkein tehtävä
Nousuniemi ei ole huomannut suurta eroa yleisessä siivossa ja viihtyvyydessä vuorokauden aikojen eikä päivien väillä. Oivan Paras hymy -merkinnällä varustettu ruokaravintola ei kärsi sotkijoista enempää edes viikonloppuisin.
Heli Ryhänen McDonald'silta muistuttaa, että suurin osa siivouksesta on jatkuvaa.
– Kun yksi pihvi on paistettu, grilli putsataan heti. Työvuorolistat kertovat, missä vuoron aikana työskennellään ja voi olla, että kiireaikaan on salivastaava, jonka tehtävä on huomioida salin siisteyttä. Mutta hänenkin tehtävänsä on ennen kaikkea palvella asiakasta ensin ja siivota sotkut sitten, kun kiire helpottaa, Ryhänen avaa.
Vaikuttaisi siltä, että suomalaisissa pikaruokaravintoloissa käy vallan siistejä asiakkaita. Oletko asiasta samaa mieltä?
Pikaruokala sotkuisuus
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.