Asianajaja hämmästelee salailua ja Jan Vapaavuoren käyttämää perustelua Lehtimäki-kohussa: "En pysty ymmärtämään"

Asianajaja ja Suomen asianajajaliiton rikosprosessioikeuden asiantuntijaryhmän puheenjohtaja Jussi Sarvikivi ihmettelee useampaakin seikkaa Mika Lehtimäen häirintätapauksessa ja Suomen olympiakomitean johdon toimissa kohun selvittämiseksi. 

Mika Lehtimäki erosi Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön johtajan paikalta maanantaina. Lehtimäki oli käyttäytynyt epäasiallisesti kahta työympäristössään olevaa naista kohtaan viime syksynä ja saanut asiasta kirjallisen varoituksen Olympiakomitean toimitusjohtajalta Mikko Saloselta.

Lehtimäki valittiin kuitenkin tämän jälkeen jatkokaudelle, eikä varoituksesta kerrottu Olympiakomitean hallitukselle ennen valintapäätöstä. Varoituksesta tiesivät ainoastaan Salonen, Olympiakomitean puheejohtaja Jan Vapaavuori sekä varapuheenjohtajat Susanna Rahkamo ja Sari Multala.

Vyyhti alkoi purkautua viime viikolla, kun Yle uutisoi Lehtimäen epäasiallisesta käytöksestä. Viime maanantaisen lehdistötilaisuuden jälkeen Yle kertoi vielä tietoihinsa nojaten, että Lehtimäki oli syyllistynyt myös fyysiseen kajoamiseen. Tämän Lehtimäki kiisti keskiviikkona.  

Asianajaja Jussi Sarvikiviihmettelee tapaa, jolla tiedotus on hoidettu urheilujärjestössä. 

– Jokainen, joka on kriisiviestintää tehnyt, tietää, millä tavoin se pitäisi hoitaa. Ei niin, että palanen sieltä ja toinen täältä, ja sen jälkeen korjaillaan lausuntoja, Sarvikivi sanoo, mutta korostaa, että kyseinen kommentti ei ole juridisesta näkökulmasta.

– Kriisiviestinnässä pitäisi avata kaikki, mitä voidaan kertoa, ja pitäytyä faktoissa. Nythän tässä on tehty juuri päinvastoin.

Tapauksesta on kerrottu julkisuuteen hyvin rajallisesti. Olympiakomitean hallituksen puheenjohtaja Jan Vapaavuori on puhunut ainakin Ilta-Sanomille salassapitosopimuksista, jotka rajoittavat viestintää.

– Asiasta ja sen yksityiskohdista on tehty tiukat salassapitosopimukset, mutta voin avata tämän verran, Vapaavuori sanoi muutama päivä sitten.

Sarvikivi hämmästelee näitä puheita.

– Se, mikä itseäni on ihmetyttänyt, on puheet näistä salassapitosopimuksista. Mitä nämä salassapitosopimukset voivat olla? Sarvikivi kummastelee.

– Jos nämä henkilöt ovat työntekijöiden ominaisuudessa, niin ei tällaisista asioista voi mitään päteviä salassapitosopimuksia tehdä, Sarvikivi jatkaa.

Asianajaja maalailee vielä mielessään hypoteettista tapahtumaketjua.

– Jos oletetaan tällainen Suomen oloissa absurdi skenaario, että nämä henkilöt olisi maksettu hiljaiseksi, ja sovittu, että näistä asioista ei kerrota. Periaatteessa näin voi tehdä, mutta jos sitä rikkoisi, olisi sopimussakko, ja menettäisi palkkion. Nämä ovat tosi harvinaisia, eivätkä nämä kuulu työlainsäädännön piiriin, Sarvikivi pohdiskelee.

Lainsäädäntö rajoittaa

Vapaavuori on moneen kertaan toistanut, että lainsäädäntö rajoittaa olennaisesti Olympiakomiteaa kertomasta asiaan liittyviä yksityiskohtia. Sarvikivi myöntää, että asian kommentoinnissa voi olla ongelmia.

– Työnantajan kommentointi ulkopuolisille ilman asianomaisten henkilöiden suostumusta voi olla hankalaa.

Työntekijät sen sijaan ovat asiantuntijan mukaan vapaita kommentoimaan asiaa.

– Jos mietitään työntekijöitä, niin lähtökohtaisesti työsopimuslaissa on olemassa vain liike- ja ammattisalaisuudet, joissa on olemassa salassapitovelvollisuus ilman mitään erillistä sopimusta.

– Työntekijän lojaliteettivelvollisuudesta voi johtua rajoituksia työnantajan toimien kommentoimiselle, mutta kynnys seuraamuksille työntekijää kohtaan varsinkin tämänkaltaisessa tapauksessa on jo työntekijän sananvapauden kannalta perin korkea, Sarvikivi linjaa. 

Kritiikkiä OK:n sisältä

Olympiakomitean hallituksen jäsen Markku Haapasalmi kritisoi Olympiakomitean toimintatapaa. Hallitus päätti Lehtimäen jatkopestistä ilman tietoa tapahtuneesta häirinnästä

– Hallitukselle olisi ehdottomasti pitänyt kertoa, että kirjallinen varoitus on annettu, Haapasalmi sanoi.

Olympiakomitean hallituksen jäsen Sari Essayah oli samoilla linjoilla.

– Haluaisin kuulla ne perusteet, minkä tähden viime syksynä edes yleisellä tasolla hallitukselle ei kerrottu, mitä on tapahtunut, Essayah totesi MTV:lle keskiviikkona.

Varoituksesta tiesi vain hyvin pieni sisäpiiri.

– Henkilösuojaan liittyvät lait ovat työelämässä niin tiukkoja, ettei meillä yksinkertaisesti ollut mahdollisuutta julkistaa varoitusta. Se olisi vaatinut kaikkien asianosaisten luvan, Salonen sanoi STT:lle.

Asianajaja Sarvikivi pitää valintaa olla kertomatta hallitukselle varoituksesta "kovin erikoisena".

– Jos hallitus on jatkopestistä päättänyt, on hallituksella oltava tiedossa mahdolliset kurinpidolliset toimet, joita johtoa kohtaan on annettu. En näe sellaista mahdollisuutta, että tätä voitaisi jotenkin perustellusti pimittää, varsinkaan minkään yksityisyyden suojan perusteella.

– Häirinnän kohteiden nimiä ei ehkä ole tarpeen hallitukselle kertoa, varsinkin jos ne ovat pyytäneet saada pysyä nimettöminä. Mutta, että Lehtimäen yksityisyyden suoja jotenkin tätä estäisi, en pysty ymmärtämään.

Lisäsyytöksiä

Lehtimäen myönsi epäasiallisen käytöksen eroilmoituksensa yhteydessä. Sen jälkeen Yle uutisoi, että häirintää oli tapahtunut myös fyysisellä tasolla.

Fyysisen häirinnän Lehtimäki kiistää jyrkästi. Monet ovat vaatineet, että tapaus tutkitaan perinpohjaisesti. Esimerkiksi Essayah oli hyvin ihmeissään.

– Miksi varoitus on annettu epäasiallisesti käytöksestä, jos nyt kuitenkin jälkikäteen on käynyt ilmi, kuten uutisoitu, että kyse on ollut vuosia kestäneestä häirinnästä? Silloinhan varoitus on annettu väärillä perusteilla, jos näin on kirjattu. Tämä on yksi niistä kysymyksistä, joka on mielestäni tänään (keskiviikkona) saatava selvitettyä, Essayah sanoi.

Essayah viittasi kommentillaan Olympiakomitean hallituksen kokoukseen keskiviikkoiltana. Kokouksen annista kerrotaan Olympiakomitean lehdistötilaisuudessa torstaina klo 11. Paikalla on puheenjohtaja Vapaavuori. 

Lue myös:

    Uusimmat