Pellervon Taloustutkimuksen toimitusjohtaja Pasi Holm muistuttaa, että yritykset katsovat ruuan hinnan alennuksia omalta näkökulmaltaan.
Tällä viikolla kauppaketjut toisensa perään ovat ilmoittaneet hintojen alennuksista. Kesko aloitti tiettyjen tuotteiden hinnan alennukset jo marraskuussa. S-ryhmä ilmoitti alentavansa 400 tuotteen hintaa Prismoissaan sunnuntaina ja kauppaketju Lidl laski hintoja osassa tuotteissaan eilen.
– Kuluttajien ostovoima on laskenut ja se on varmasti näkynyt menekissä ja varsinkin se näkyy erityistavarakaupassa. Prismoissa ja K-Citymarketeissa on erikoistavaraa ja päivittäistavaratuotteita samassa paikassa ja varmasti asiakaskatoa on ollut näkyvissä, Holm sanoi MTV:n Huomenta Suomen Markkinaraati-ohjelmassa.
Hinnanalennukset ovat Holmin mukaan keino houkutella ihmisiä liikkeisiin.
– Se on heidän omalta kannaltaan välttämätöntä. Toki siinä auttaa se, että kuljetuskustannukset ovat alentuneet bensan hinnan ja öljyn hinnan laskun myötä. Tärkeintä kuluttajalle on nyt seurata miten pysyvää tämä on. Toivottavasti tämä laajenee näiden yksittäisten nimikkeiden lisäksi laajemmalle.
Holmin mukaan hinnan alennukset kaupassa saattavat vaikuttaa myös teollisuuteen.
– Se saattaa aiheuttaa paineita teollisuuteen. Tällöin teollisuuden tuottajahinnat voivat pudota tai alkutuottajan hinnat voivat pudota. Jos katsotaan miten elintarviketeollisuus pärjää tällä hetkellä, niin ei kovin hyvin. Alkutuottajilla on ollut jo pidemmän aikaa vaikeuksia. Venäjän kriisi esimerkiksi on vaikuttanut alkutuottajiin.
Holm muistuttaa myös, että kauppa on jatkuvasti ottanut isompaa siivua ruuan hinnan potista kuin elintarviketeollisuus tai tuottajat.
– Toivottavasti kauppa järjestelisi oman tonttinsa osalta, eikä painaisi alaspäin muualla näitä hintoja.