Maataloustuottajia edustavan MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila moittii S-ryhmän kasvishalpuutuskampanjaa ajattelemattomaksi. Esimerkiksi kurkun kilohintaa on pudotettu euron verran viime kuusta.
– Kampanja on mennyt pikkusen pieleen, sillä ei ole otettu huomioon, että tuotannossa on sellainen vaihe, että tarjontaa on vähän, sanoi Marttila MTV:n Huomenta Suomessa.
9:00
S-ryhmän kasvishyllyt ovat olleet paikoin tyhjänä sen jälkeen, kun ryhmä aloitti halpuutuksen viime viikon alussa. Marttila vertaa tilannetta jopa Neuvostoliittoon, jossa ruokaa jonotettiin.
– Ei tarvitse kauaksi historiassa katsoa, niin löytyy kokeilu, jossa ruoka pidetään keinotekoisesti halpana, ja se oli Neuvostoliitossa. Oli muuten ruoka halpaa, mutta oli hyllytkin tyhjänä ja jonot pitkät. Tuskin suomalainen kuluttaja sitäkään haluaa. Ruuan hinnan ja kustannustason pitää olla tasapainossa keskenään, Marttila sanoo.
S-ryhmä on pahoitellut tyhjiä hyllyjä muun muassa Twitterissä ja luvannut paikata puutteet.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton puheenjohtaja Juha Marttilan mukaan kaupan halpuutus ei ole toistaiseksi näkynyt tuottajahinnoissa. Hän on vahvasti sitä mieltä, että tämäntyyppiset kampanjat pitäisi kuitenkin sopia tuottajien kanssa.
– Mutta niin kauan kun alet eivät mene tuottajahintaan, niin kasviksia kyllä pystytään tuottamaan.
Kuluttajaliiton valtuuston puheenjohtaja Leena Simonen muistuttaa puolestaan, että erityisesti pienituloisten kannalta kasvisten halpeneminen on hyvä asia.
– Toivottavasti muutkin ketjut lähtevät tähän. Pienituloisetkin pystyvät syömään terveellisemmin. Tämä on eräänlainen kädenojennus opiskelijoille, työttömille je eläkeläisille, Simonen sanoo.