Siirry ajatuksen voimalla ja vältä sohjoliirto. Muistathan nämä tärkeät asiat loskakeleissä autoillessa?
Föhntuulten puhaltaessa suuressa osassa Suomea kuljetaan jälleen loskassa ja sohjossa.
Autoilijoiden on syytä olla liikenteessä erittäin tarkkaavaisina, ettei tilannenopeus nouse liikaa - tällöin auto nousee helposti loskakerroksen päälle sohjoliirtoon.
Pääväylille muodostuu loskaan helposti ajouria ennen kuin aura-auto ehtii paikalle. Pyri ajamaan urissa, vinkkaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
– Mikäli rengas hairahtaa ajouralta sivuun ja haukkaa kiinni loskaan, saattaa loska viedä koko auton mennessään. Keskity ajamiseen, älä epäolennaiseen kuten kännykkään tai vieruskaverin kanssa jutteluun. Pidä kädet tiukasti ratissa ja katse tiessä.
Muista tämä:
1990-luvun puolivälissä Aki Sirkesalo lauloi Naispaholainen biisissään: ” Kun annan pikkusormen, se vie koko käden.”
Sama pätee loskassa autoiluun: ”Kun annan eturenkaan, se vie koko auton.”
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen
Ohitukset ja ryhmityskaistat
Vältä turhia ohituksia - myös moottoritiellä. Ohituskaista on usein huomattavasti loskaisempi kuin oikean puoleinen kaista koska siinä on vähemmän liikennettä.
Kaistojen välissä on usein myös loskavalli. Mikäli kaistanvaihto on välttämätöntä, tulee loskavallin yli siirtyä tasaisella nopeudella ja mahdollisimman rauhallisella ohjausliikkeellä.
– Oikeastaan voisi sanoa, että kaistalta toiselle siirrytään ajatuksen voimalla, Vesalainen sanoo.
Myös hidastus- ja ryhmityskaistat ovat usein muuta tietä loskaisempia. Tällöin nopeutta on alennettava tuntuvasti jo ennen kyseiselle kaistalle siirtymistä.
Sohjoliirto
Maantienopeus:
Mikäli auto lähtee maantienopeudessa sohjoliirtoon, vältä voimakkaita ohjausliikkeitä ja pyri pitämään eturenkaat tien suuntaisena.
4 tärkeintä ohjetta sohjoisella kelillä ajeluun
· Riittävän alhainen tilannenopeus
· Oikea ajolinja
· Riittävä neljän sekunnin turvaväli
· Älä yllätä muita tienkäyttäjiä - kerro omista aikomuksista hyvissä ajoin (merkinannot)
Jos käännät pyörät ääriasentoon ja yhtäkkiä pito palautuukin, menetät erittäin suurella todennäköisyydellä auton hallinnan.
Manuaalivaihteisessa autossa kytkimen painaminen pohjaan ja automaattivaihteisessa autossa kaasun löysääminen edesauttavat pidon palautumista.
Risteys:
Sohjoisessa risteyksessä auto saattaa lähteä puskemaan, mikäli kuljettaja ajaa liian kovaa. Tällöin on tärkeää tietää, onko autossasi ajonvakautusjärjestelmä (ESC).
Mikäli ajonvakautusjärjestelmä löytyy, on järkevää kääntää lisää haluttuun suuntaan. Ajonvakautusjärjestelmä pyrkii tällöin kääntämään autoasi jarrujen avulla haluamaasi suuntaan. Samalla myös auton nopeus vähenee.
Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, kannattaa kytkin poljin painaa pohjaan. Ohjausta ei saa kääntää lisää, koska ääriasentoon käännetty rengas vain sortaa pitoa entisestään.