Tasan 90 vuotta sitten Charles Lindbergh lähti maailman ensimmäiselle välilaskuttomalle yksinlennolle Atlantin yli. Päivälleen viisi vuotta myöhemmin Amelia Earhart toisti tempun ensimmäisenä naisena.
20. toukokuuta 1927 Charles Lindbergh käynnisti pienkoneensa moottorin Rooseveltin lentokentällä New Yorkin Long Islandilla. Matkan määränpää oli Pariisi, ja onnistuessaan lento olisi maailman ensimmäinen välilaskuton yksinlento Atlantin yli.
Reilut 33 tuntia myöhemmin Lindbergh laskeutui onnistuneesti Le Bourget’n lentokentälle Pariisiin yli sadan tuhannen ihmisen hurratessa ympärillä.
Lindberghin urotyö sai välittömästi maailman huomion. New Yorkissa hänen kunniakseen järjestettiin kaupungin siihen astisen historian suurin paraati, ja presidentti Calvin Coolidge palkitsi lentäjäsankarin korkeimmalla kunniamerkillä.
Ennen Lindberghiä Atlantin yli oli tehty onnistuneita lentoja, mutta Lindbergh oli ensimmäinen, joka onnistui tekemään vaativan matkan yksin ilman välilaskuja.
Yleisen historian yliopistonlehtori Risto Marjomaa kertoo, että Lindberghin saavutuksella oli valtava media-arvo, ja se toi lentomatkustuksen mahdollisuuksille merkittävää julkisuutta.
Yksinlento oli Lindberghiltä kunnioitettava suoritus, mutta ilmailun historian kannalta se ei ollut niin merkittävä teko kuin aiemmat ylilennot.
– Paljon suurempi merkitys oli joitakin vuosia aikaisemmin tehdyllä Atlantin ylityksellä. Se oli se ratkaiseva osoitus siitä, että moottorilentokoneellakin pystyy yhdistämään mantereet toisiinsa.
Lentoposti oli valtava edistysaskel
Ilmailun kannalta merkittävin teknologinen kehitys tapahtui sotien aikana. Ensimmäisen maailmansodan aikana kehitettiin ensimmäiset pommikoneet, jotka kykenivät kantamaan painavaa lastia. Sodan jälkeen pommien sijaan alettiin kuljettaa postia.
– Lentoposti oli valtava edistysaskel. Meriteitse postinkuljetus Yhdysvalloista Eurooppaan kesti käytännössä kuukauden ellei peräti kuukausia, mutta lentokoneella sen pystyi tekemään muutamassa päivässä.
Lindberghin lento lähensi Eurooppaa ja Amerikan manteretta etenkin mielikuvien tasolla.
– Se oli yksi näistä seikoista, joka osoitti että ei se Atlantti nyt niin ylittämätön olekaan ja loi osaltaan mielikuvaa siitä, että ehkä sitä ei nyt niin loputtoman kaukana toisistaan ollakaan.
Lindbergh ei suinkaan ollut ainoa huimapää, joka kohahdutti maailmaa rohkeudellaan. Viisi vuotta Lindberghin jälkeen Atlantin ylitti muuan Amelia Earhart.
Roolimalli miljoonille naisille
Earhart oli päässyt ensimmäistä kertaa lentokoneen kyytiin 23-vuotiaana. Siitä hetkestä asti hän tiesi haluavansa itsekin lentäjäksi. 12 vuotta myöhemmin Earhart teki historiaa lentäessään ensimmäisenä naisena yksin Atlantin yli.
Ennen kuuluisaa yksinlentoaan Earhart oli ylittänyt Atlantin yhdessä kahden mieslentäjän kanssa, mutta se ei riittänyt hänelle. Hän halusi lentää yksin.
– Earhartin yksinlento oli osoitus siitä, että näinkin vahvasti rohkeutta ja päättäväisyyttä vaativassa teknisessä ja leimallisesti miehisessä lajissa nainenkin pärjäsi. Tuohon aikaan naiset joutuivat vahvasti todistelemaan, että he ylipäätään kykenevät tällaiseen, Marjomaa sanoo.
Earhart ei suinkaan ollut aikansa ainoa naislentäjä.
– Jo ilmailun alkuaikoina 1900-luvun alussa oli muutamia naislentäjiä. Ilmailu osui juuri sellaiseen aikaan, jolloin naisliike oli vahvassa nousussa, ja oli yhä enemmän tällaisia keskiluokkaisia koulutettuja naisia, jotka halusivat laventaa naisten piiriä monissa asiossa.
Earhart oli malliesimerkki vahvasta naisesta, joka teki valtavasti töitä saavuttaakseen unelmansa.
– Amelia Earhart oli roolimalli ja esikuva miljoonille naisille.
Pioneeri monella tavalla
Earhart oli kiinnostunut lentämisestä ja näki sen hyödyt ihmisille uutena tapana liikkua paikasta toiseen, kertoo Zonta Internationalin Amelia Earhart -apurahatoimikunnan jäsen Terhi Törmänen.
Earhart kuului itsekin Zonta International -järjestöön, joka edistää naisten asemaa, itsenäisyyttä ja taloudellista riippumattomuutta.
– Hän näki, että naisilla voi olla merkittävä rooli ilmailussa, ei pelkästään lentomatkustajina vaan myös lentäjinä ja lentämisen bisneksessä, Törmänen sanoo.
Earhart oli ensimmäisiä ilmailun ja lentoyhtiöiden puolestapuhujia ja perusti itsekin lentoyhtiöitä.
– Hän valitsi hyvin epätavallisia ratkaisuja sen ajan naisille. Hän oli feministi ja puhui paljon siitä, että naisten pitää tehdä itsenäisiä ratkaisuja, olla taloudellisesti riippumattomia ja uskaltautua epätavallisille aloille. Hän oli pioneeri hyvin monella tavalla.
Lentämiseen liittyi valtavia riskejä
Sekä Lindbergh että Earhart ottivat valtavia riskejä lentäessään pitkiä matkoja yksin. Siihen aikaan ei ollut minkäänlaisia tutkia tai paikannuslaitteita, joten onnettomuuden sattuessa apua ei ollut saatavilla.
– Nykyään on vaikea ymmärtää kuinka vaarallista lentäminen silloin oli. Navigointikin on ollut niin alkeellista, että on pitänyt suunnistaa tähtien avulla.
Lentomatkailu koitui lopulta Earhartin kohtaloksi, kun lento maailman ympäri epäonnistui. Vuonna 1937 hänen koneensa katosi Tyynenmeren yllä, eikä sitä koskaan löydetty.
Kuvagalleria