Liukuhihna puolustaa edelleen paikkaansa autoteollisuudessa, mutta ei enää Audilla.
Liukuhihna mullisti autoteollisuuden yli sata vuotta sitten. Fordin vuonna 1913 aloittama liukuhihnatuotanto mahdollisti autojen valmistusmäärien radikaalin kasvattamisen ja sitä ovatkin sen jälkeen hyödyntäneet käytännössä kaikki autovalmistajat.
Audin Fabian Rusitschkan mukaan heidän asiakkaansa tahtovat yksilöllisesti valmistettuja autoja. Siihen ei liukuhihna taivu. Hän kertoo, että esimerkiksi Afrikkaan menevässä autossa ei ole välttämättä penkinlämmittimiä.
Oma vaikutuksensa on myös koko ajan yleistyvillä avustinjärjestelmillä ja autonomisilla toiminnoilla, joiden erilaisia yhdistelmiä on lukematon määrä.
– Jokaisen auton on oltava yksilöllinen, vähän kuin mittatilauspuku. Erot autoissa voivat olla suuriakin.
Erilaiset autot myös valmistuvat eri tahtiin. Päivässä ehditään valmistamaan enemmän kaksiovisia kuin neliovisia.
Perinteisen liukuhihan Audi suunnittelee korvaavansa kokoamisalustoilla, joiden luokse robotit tulevat suorittamaan omat yksilölliset toimenpiteensä. Auto on siis hyvin pitkälti paikallaan.
Lähde: Handelsblatt
***
3:23