Audi on vahvistanut, että sen Frankfurtin autonäyttelyssä esittelemä e-tron quattro maasturikonsepti on merkin ensimmäinen pelkällä sähköllä kulkeva automalli.
Teknavin toimittaja Vesa Eskola keskusteli reilu vuosi sitten VW-konsernin teknisen johtajan kanssa saksalaisten sähköautostragiasta. Vielä silloin konsernissa oltiin sitä mieltä, että sähköauto sopii konsernin merkeistä VW:lle muttei Audille. Sähköauton suorituskyvyn ei katsottu olevan vielä sillä tasolla, jota premium-merkin autolta vaaditaan. Ilmeisesti vuodessa on tapahtunut paljon, sillä nyt myös Audi toitottaa vahvasti sähköauton puolesta.
Kyse on tietysti isosta kuvasta. Audi satsaa vahvasti pistokehybrideihin. Niiden avulla lasketaan malliston päästöjä nopeasti, mutta todella iso vaikutus päästöjen vähentämiseen on vasta nollapäästöisellä sähköautolla.
Lähes kaikkien autovalmistajien tapaan myös VW-konserni panostaa tällä hetkellä paljon akkuteknologiaan. Akkujen valmistamien on osa konsernin modulaarista pohjalevystrategiaa, eli mitä useampi merkki komponentteja käyttää, sen edullisemmaksi niiden valmistaminen tulee.
Audin sähkömoottorisissa autoissa oleva litium-ioni-akusto on modulaarinen. Yksi moduuli on pienen kenkälaatikon kokoinen, ja sen sisälle voidaan pakata yksittäiset akut kolmessa eri muodossa aina kulloisenkin tarpeen mukaan. Pyöreisiin akkusoluihin saadaan pakattua paljon virtaa, mutta niistä saatava teho on vaatimaton. Näin pyöreät akut sopivat erinomaisesti täyssähköautoihin. Litteät ja särmiömäiset akkusolut soveltuvat puolestaan ladattaviin hybrideihin. Niiden kokoa ja muotoa vaihtelemalla voidaan määrittää tarkasti, milloin akuista halutaan saada irti maksimiteho tai milloin akkuihin halutaan varastoida energiaa mahdollisimman paljon.
Audin mukaan se on onnistunut parantamaan särmiömäisten solujen energiatehokkuutta 50 prosentilla viimeisen kolmen vuoden aikana. Yhteen soluun voidaan varata virtaa nykyisin 37 ampeerituntia.
Audin e-tron quattro -konseptissa 95 kilowattitunnin akusto on sijoitettu litteästi ohjaamon alle akseleiden väliin. Keskitunnelia ei ole. Autossa on kolme sähkömoottoria: yksi edessä pyörittämässä etuakselia ja kaksi takana. Moottoreiden yhteisteho on 320 kilowattia 435 hevosvoimaa. Se riittänee vaativammallekin asiakkaalle. Ja jos ei, tehoa voidaan kasvattaa hetkellisesti 370 kilowattiin eli 503 hevosvoimaan. Konseptin toimintamatkaksi luvataan yli 500 kilometriä.
Tuotantoautossa tuskin vastaavia tehoja nähdään. Toisaalta kolmen vuoden aikana pikalatausverkoston pitäisi kasvaa Euroopassa sen verran, ettei tehokkaankaan sähköauton lataaminen kestä enää tolkuttoman kauan. Ja myös piuhojen kanssa vekslaaminen lienee historiaa sekin jossain vaiheessa – ainakin kotona autotallissa tai työpaikan parkkihallissa autoa ladattaessa. Kaikki valmistajat panostavat tällä hetkellä myös langattomaan induktiolataukseen.