Porsche aikoo rakentaa lähitulevaisuudessa pelkällä sähköllä toimivan urheiluauton. Tehoa on luvassa 600 heppaa ja toimintamatkaa 500 kilometriä.
VW-konserni on sitoutunut autoilun sähköiseen tulevaisuuteen ja kaikkien merkkien on kannettava kortensa kekoon. Urheilullinen sähköauto ei ole mikään uusi juttu, sillä ovathan Audi ja Mercedes rakentaneet jo omat e-sporttinsa. Myös Tesla on muuttanut voimakkaasti ihmisten käsityksiä siitä, voiko sähköauto olla urheilullinen. Ja etenkin Teslan menestys hiertää varmasti kivenä useammankin perinteisen autovalmistajan kengässä.
Silti se saa kylmät kauhistuksen väreet kulkemaan niskaa pitkin, kun Porschen johtaja puhuu sähköisestä tulevaisuudesta. Ja siitä on kulunut vasta muutama päivä, kun pääsin ensi kertaa kuuntelemaan kahdella turbolla varustetun uuden 911 Carreran kolmilitraisen bokserin laulua… Maailma ei todellakaan ole enää entisenstä.
Esimakua Porschen sähköisestä tulevaisuudesta on saatu jo hybridien muodossa, mutta puhdas sähköauto… Konkreettisemman vision tulevasta antaa konseptiauto Mission-e. Neliovinen ja kaappariovilla varustettu auto näyttää keulasta Porschelta, mutta muihin muotoihin saa totutella hetken. Mission-e on vähän kuin Panameran pikkuveli. Se vaatii sen sijaan enemmän totuttelua, että auton liikkuessa vain renkaat narisevat vähän messuhallin lattiaa vasten. Tunne on outo – varsinkin kun vähän aikaisemmin samalla lavalla ovat käyneet kääntymässä Bentleyn uusi W12-moottorinen maasturi Bentayga sekä avonainen ja kireällä V10-moottorilla ladattu avonainen Lamborghini Huracan.
Matkalla VW-illasta kohti majapaikkaa pulssi on ehtinyt laskea jo aavistuksen, ja tunnekuohu on tasaantunut. Ryhdyn ajattelemaan asiaa rationaalisesti. Kaikkien autonvalmistajien on saatava mallistonsa keskipäästöt kuriin, muuten tulee maksettavaksi isot sakot. Sähkö on tässä ainoa mahdollisuus. Hybridit auttavat huimasti, mutta vasta nollapäästöinen auto tiputtaa keskiarvoa rajusti.
Haaste on vain se, miten paljon auton äänet vetoavat ihmisten tunteisiin ja auttavat luomaan tunnesiteen auton ja ihmisen välillä. Tämä korostuu tietenkin vielä urheiluautoissa. Hiljaa ohi suhiseva herättää yhtä paljon ihastusta kuin sähköiset formulat.
Porschella ollaan kuitenkin vakuuttuneita. Konseptiautojen kohdalla valmistajat voivat tietysti markkinoida erilaisia lukuja, joilla ei ole juurikaan mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Porsche lupaa 600-hevosvoimaiselle Mission-e:lle 500 kilometrin toimintamatkan, ja akkujen lataaminen 80 prosentin latinkiin kestää vain 15 minuuttia. Pyrähdys satasen vauhtiin kestää puolestaan 3,5 sekuntia.
Aivan ensi vuonna ei sähkö-Porschea kannata kuitenkaan odottaa vielä kauppoihin – mutta ennen vuotta 2020 kuitenkin.