Sähköautoja ja ladattavia hybridejä näkyy yhä useammassa autokaupassa, mutta muiden vaihtoehtoisten voimanlähteiden kehitystyö jatkuu kiivaana sekin. Pienen tauon jälkeen vetykäyttöiset polttokennoautot ovat nostamassa taas päätään.
Hyundailla, Hondalla ja Toyotalla on jo sellainen, kaupasta saatava polttokennoauto. Teknavi on ajanut näistä sekä Hyundain että Toyotan.
Piakkoin mukaan karkeloihin ilmoittautuu myös Mercedes GLC-pohjaisella polttokennoautollaan. Sen erikoisuus on se, että autossa on kohtuullisen iso ja pistokkeesta ladattava akusto, jolta voidaan syöttää virtaa sähkömoottorille. Sähköauto ja polttokennoauto ovat toki sukua toisilleen, sillä molemmissa voima pyörille siirtyy sähkömoottorilta. Polttokennoautossa tuo sähkö vain tuotetaan ajon aikana polttokennossa vedyn avulla.
Ja eikä GLC F-Cell Mercedeksen ensimmäinen polttokennoauto toki ole, Mercedes on yksi tekniikan tutkimisen pioneerejä. Sen ensimmäinen normaalilla teillä liikkuva prototyyppi valmistui testikäyttöön jo vuonna 1993.
Mercedeksen polttokennoauton ja ladattavan hybridin yhdistelmä siis lähentää tekniikoita entisestään. Ja juuri tämä on pitänyt polttokennoautot koko ajan potentiaalisena vaihtoehtona tulevaisuuteen. Sähköautoilla on vahva rooli, mutta parhaimmillaan ne ovat puhtaasti kaupunkiautoina. Etenkin pidemmille automatkoille tarvitaan yhä vaihtoehtoja. Ja tähän rooliin moni autotehdas valmistelee yhä siis polttokennoautoja.
Polttokennoautojen haasteena on niiden korkea valmistuskustannus sekä polttokennojen ja vetysäiliöiden pakkaaminen autoon. Valmistuskustannukset alenevat tietysti tuotantomäärien kasvaessa, ja tekniikan kehittyessä myös polttokennojen koko on pienentynyt. Kehitysaskeleet ovat samansuuntaisia kuin moderneissa litium-ioni-akuissa. Nykyisellään polttokennoston koko ei ole sen suurempi kuin V6-moottorin. Polttokenno voidaan siis tarvittaessa sijoittaa jopa auton keulalle moottoritilaan. Näin on tehty mm. Hondan polttokennoautossa – ja myös ensi syksynä myyntiin saapuvassa Mercedeksessä luotetaan samaan ratkaisuun.
Polttokennojen kehittämisessä Mercedes tekee tällä hetkellä vahvasti yhteistyötä kumppaneidensa Fordin ja Nissan/Renaultin kanssa. Premium-merkin tavoin Mercedes luottaa kuitenkin siihen, että asiakkaat arvostavat hyvää suorituskykyä. Siksi GLC F-Cellin teho tulee olemaan noin 200 hevosvoimaa. Ripeää kulkua edesauttaa myös sähkömoottorin vahva vääntö.
Polttokennojen tarvitsema vety on pakattu kahteen takaistuinten alle sijoitettuun säiliöön. Niiden yhteistilavuus on noin neljä kiloa, joka normiajosyklin mukaan riittää noin 450 kilometrin ajomatkaan. Säiliöiden täyttäminen kestää 700 barin paineella noin kolme minuuttia eli tavallisen huoltoasemalla käynnin verran.
Isohko yhdeksän kilowattitunnin litium-ioni-akusto sijaitsee sähkömoottorin päällä tavaratilan lattian alla. Akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon. Näin Mercedeksen polttokennoauto ei ole riippuvainen pelkästään toistaiseksi erittäin harvalukuisesta vetyasemaverkostosta.
Mercedes luottaa myös vain yhteen sähkömoottoriin, eli etuakselilla ei ole toista sähkömoottoria pyörittämässä etupyöriä: GLC F-Cell on siis takavetoinen.
---