Kun lunta pyryttää, pelkästään Helsingissä tuhansilla on sanansa sanottavana lumitöistä. -Sosiaalisessa mediassa palautetta on helppo antaa, sanoo yksikönjohtaja Ville Alatyppö Starasta.
– Saamme päivässä joitakin kymmeniä puheluita työnjohtajalle, mutta asiakaspalveluun tulee sitten tuhansia palautteita päivässä. Varsinkin sosiaalisen median kautta palautetta on niin helppoa antaa. Ne kuormittavat melko paljon, sillä pyrimme vastaamaan kaikkiin. Itseasiassa se aika on poissa lumenluonnista, Alatyppö muistuttaa.
Rakennusvirasto antaa Staralle laatuvaatimukset eli ohjeet siitä, miten työt tulee tehdä.
– Kyllä kansalaisiakin kuunnellaan. Meillä työnjohto lukee, missä on puutteita. Auraajatkin ovat vain ihmisiä. Esimerkiksi väsymyksen takia jokin paikka omalta aurausalueelta on saattanut unohtua. Tällaiset räikeät unohdukset otetaan tietysti heti huomioon. Valittelut siitä, että taas aurataan myöhässä, vievät meiltä vain kallista työaikaa.
Positiivinen palaute vähissä
Sunnuntain lumimyräkkä herätti etenkin yhden kysymyksen.
– Tänään on ihmetelty sitä, miksi me olemme levittäneet suolaa ajoradoille silloin, kun lunta satoi. Syynähän on se, että suolalla pystymme estämään lumen tiivistyminen ajoradan pintaan, jolloin saamme vähän enemmän pelivaraa. Lumisateen päättyessä tiet voi puhdistaa pelkällä auralla eikä tarvitse käyttää tiekarhuja.
Suurin osa auraajille tulevasta palautteesta on negatiivista.
– Tässä muutamien vuosien aikana positiivisten palautteiden määrä on noussut muutamista sinne kymmeniin, että on tässä positiivista yhteiskunnallista muutosta tapahtunut, Ville Alatyppö sanoo.