Helsingin keskustassa on ollut viime vuosina poikkeuksellisen paljon tietyömaita. Työmaa-alueiden vieressä liikkeitään pitävät yrittäjät ovat uupuneita paukkeeseen, jota on pahimmillaan jatkunut jo vuosia. Kaupungin mukaan hitaudesta voidaan olla montaa mieltä.
– Turistit, jotka vain pistäytyvät liikkeissä kiertävät tällaiset tietyömaa-alueet kaukaa. Yrittäjille voi aiheutua tästä merkittäviä tappioita, kertoo Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
Puhe on Helsingin Mechelininkadusta, joka on tietöiden takia ollut revittynä auki jo pian pari vuotta. Pitkä katu on kaivettu auki kokonaan ja alueella tehdään useita erillisiä urakointitöitä päällekkäin.
Kaupungin mukaan tämä on kaikille alueen asukkaille paras vaihtoehto: monen uudistuksen mahduttaminen samaan urakkaan vähentää asukkaille aiheutuvia haittoja.
Yrittäjät ovat asiasta montaa mieltä.
– Paljon sitä meiltä kysellään, että milloin tämä oikein loppuu. Sitä ei kuitenkaan kukaan tiedä, toteaa pyöräliike Classic Biken myymäläpäällikkö Santtu Kuivamäki.
Tietyömaa vaatii aikansa
Helsingin kaupungin mukaan tällaiset suururakat vaativat aina oman aikansa.
– Kaikkien eri toimijoiden pitää päästä tekemään oma tehtävänsä siellä auki avatussa kadussa, niin valitettavasti se joskus kestää. Olemme yrittäneet tiivistää työtahtia tekemällä töitä pidempään ja valitettavasti joskus jopa yöllä, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialapäällikkö Jarmo Ahonen.
Pauke jatkuu siis osin jopa ympärivuorokautisesti. Etenkin Mechelininkadulla melu on päiväsaikaan korvia särkevä: siellä missä oikealla porataan, vasemmalla räjäytellään.
Lisää kilpailutusta, enemmän tehokkuutta
Yrittäjät vaativat nyt kaupunkia kilpailuttamaan tietyöurakkansa paremmin.
– Erityisesti työn tehokkuuteen tulisi kiinnittää huomiota tietyöurakoita kilpailutettaessa. Usein tuntuu, että työt seisovat monessa paikassa, Helsingin Yrittäjien Oksala kertoo.
Hänen mukaansa yrittäjille koituva kokonaistaloudellinen haitta saataisiin minimoitua teettämällä työ useammassa vuorossa, urakkana ja mahdollisimman tehokkaasti kilpailutettuna.
Ahosen mukaan puolet kaupungin urakoista kilpailutetaan, loput hoitaa kaupunki itse. Mikään urakka ei kuitenkaan seiso, vaan työt etenevät sovittuun tapaan.
– Lisäaikoja on jouduttu antamaan joillekin työmaille maan alta löytyneiden syiden vuoksi, mutta muuten kaikki urakat etenevät sopimuksen mukaisesti. Myöhästymissakkoja annetaan niille, jotka eivät sopimuksen aikataulussa pysy, hän toteaa.
Tietyömaan kanssa on elettävä
Helsinki ei ole ainoa useista samanaikaisista tietyömaista kärsivä kaupunki. Esimerkiksi Tampereella koko ydinkeskusta on revitty auki tulevan raitiotieverkoston edestä.
– Kyllä yrittäjät ovat sielläkin huolissaan siitä, mitä omalle yritystoiminnalle käy rakennustöiden keskellä, Oksala toteaa.
Mechelininkadulla Helsingissä yrittäjät eivät vielä osaa arvioida työmaan aiheuttamia tarkkoja taloudellisia vaikutuksia.
Pyöräliike Classic Biken myymäläpäällikkö Kuivamäki toteaa kuitenkin, että tietyömaan kanssa on vain elettävä.
– Enemmän asiakkaat ovat olleet huolissaan siitä, miten me täällä työmaan keskellä pärjäämme, hän naurahtaa.