MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden avauskisa ajettiin sunnuntaina Australiassa.
Topit:
1. Rengassääntö
Aina päättäjiä ja sääntöjä haukutaan, mutta otetaan rengasuudistus koko listan kärkeen. Entisen kahden seoksen sijaan kuskeilla on nyt käytössä kolme seosta joka kisaan ja se toi heti Australiassa mukavaa säpinää taktiikkapuolelle. Olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä miten Ferrarin kahden superpehmeän stintin taktiikka olisi toiminut, jos punaista lippua ei olisi tullut. Rengassääntö teki sen, mitä haluttiin: toi kisaan lisää yllätyksellisyyttä, jännitystä ja vaihtelua.
2. Ferrari
Ferrari oli kisan ylivoimainen tähti ensimmäisten kierrosten ajan. Kisan isoin kohokohta oli lähtö, kun Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen jysäyttivät kaksoisjohtoon toisesta rivistä. Sitäkin merkittävämpää oli se, että Ferrari hallitsi kisaa kärjestä, eikä Nico Rosberg päässyt edes yrittämään Räikkösen ohittamista. Ferrari siis teki kisan ja pakotti myös Mercedeksen näyttämään parastaan: jo ensimmäisillä varikkopysähdyksillä Mercedes onnistui paremmin ja Rosberg nousi Räikkösen edelle. Vaikka Maranellon punainen on myös floppiosastolla, iso huomio on se, että Ferrari teki kilpailusta paremman ja mikä tärkeintä antoi lupauksen: tämä kausi ei ole pelkästään Mercedeksen juhlaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Haasin "mikasalot"
Superonnistuminen tulokastallin ensimmäisessä kisassa. Romain Grosjeanin kuudes sija sivuaa Mika Salon tulokastalli-saavutusta vuodelta 2002, hän toi silloin Toyotalle debyyttikisasta kuudennen sijan. Talvitesteissä nähtiin ettei talli ole mikä tahansa tusinajengi ja pisteet heti ensimmäisestä kisasta antavat mielettömän potkun jenkkitallin työläisten persuksille. Upean saavutuksen takana oli onnistuminen siinä, missä esimerkiksi Ferrari epäonnistui; Grosjean nimittäin aloitti kisan pehmeillä kumeilla ja ainoa renkaidenvaihto tapahtui punaisten lippujen keskeytyksen aikana. Hän ajoi kisan loppuun medium-renkailla ja suoritti upean puolustustaistelun suorilla äärinopean Nico Hülkenbergin johtamaa autoletkaa vastaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Turvallisuus
Vaikka Fernando Alonson sadan metrin ilmalento ei ole missään nimessä hyvä juttu, osoitti se jälleen kerran jotain, missä on onnistuttu: F1-autot ovat äärimmäisen turvallisia. Alonson auto meni aivan päreiksi, mutta kuski kömpi itse kaikessa rauhassa romuläjästä ulos. Espanjalainen kiitti FIA:a henkensä pysymisestä. Vastaavia mällejä ei kukaan halua nähdä, mutta lopputulos oli rohkaiseva.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Toro Rosso
Vaikka kisan lopputulos olikin sijat 9 ja 10, antoi Toro Rosso varoituksen muun muassa Valtteri Bottaksen Williamsille. Max Verstappenin vitossija aika-ajossa ja erittäin vahva ajo varikolla sattuneeseen kömmähdykseen saakka olivat todella vakuuttavia näytteitä "pikku-Red Bullin" suorituskyvystä. Keskipakan odotettiin tiivistyvän ja Verstappenin hätyyttelevän palkintosijoja, Australiassa ne luulot vahvistuivat. Vielä kun Verstappen poistaa itsensä myös tämän palstan floppilistalta. Perästä siis kuuluu.
Erityismaininta:
Nico Rosbergin voitto ansaitsee myös huomion. Kun katsotaan viime kaudesta asti, neljäs voitto putkeen. Tärkeä voitto Rosbergille taistelussa Hamiltonia vastaan. Paras alku ensimmäisen mestaruuden tavoittelussa.
Flopit:
1. Aika-ajo
Asiasta on mekastettu niin paljon, että turha siihen on sen enempää rivejä tuhlata. Uudistus tehtiin, uudistusta kokeiltiin ja nyt uudistus voidaan heittää romukoppaan. Vanha systeemi tulee käyttöön jo seuraavaan kisaan ja hyvä niin. Painukoon tämä aika-ajo muistojen lokeroon, sinne piiloon kaiken muun alle. Toisaalta, juuri aika-ajomuutos mahdollisti kehua saaneen rengastaktiikkapelin, kun Ferrari säästeli superpehmeitä kisaan.
2. Williams
Australiassa heräsi ennen kaikkea huoli Williamsin suorituskyvystä; ei nimittäin näyttänyt lainkaan hyvältä. Bottas jäi aika-ajossa sijalle 11 ja hän sanoi itse, ettei vauhtia vain löytynyt enempää. Kisassa Felipe Massa sijoittui mukavasti viidenneksi, mutta Bottas ei päässyt tekemään edes ohitustalkoita, vaikka lähti jälkijoukoista matkaan. Yli puolet kisasta menikin kissa-hiiri-leikkinä Nico Hülkenbergin kanssa, kissa vain oli Tom, jolla ei ollut mitään jakoa saada Jerryä kiinni, vaikka olikin koko ajan vain kynnen mitan päässä. Williamsin piti olla entistä lähempänä Ferraria, ei todellakaan ollut ainakaan Ausseissa. Lisäksi tuntuu, että Red Bull on tulossa edelle ja muutkin antavat painetta. Lisää floppiarvoa nostaa vajavaisesti toimitetut tiedot FIA:lle, mikä meinasi johtaa Bottaksen aika-ajon hylkäykseen. Vaikkei seurauksena ollut kuin varoitus, kaikki tällainen turha säätö pitää saada pois.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Ferrarin taktiikkamoka
Oma väri lipun muodossa koitui Maranellon punaisen kohtaloksi. Talli päätti pysyä superpehmeissä kumeissa keskeytyksen jälkeen ja siinä Mercedes voitti. Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene myönsi suoraan, että Ferrari hävisi sunnuntain kisan. Taktiikka oli tuomassa jättipotin, mutta siinä pysyminen johti lopulta voiton luovuttamiseen Mercedekselle. Omassa aggressiivisessa taktiikassa pitäytyminen on sinänsä kunnioitettavaa, nyt se vain maksoi paljon.
4. Voi Kimiä
Niin, keskeytyshän sieltä tuli, eli juuri se mitä ei haluttu. Räikkösen surkeiden sattumusten sarjan piti jo päättyä, kun kalenterista käännettiin uusi vuosi. Tämän hetken tietojen mukaan turbo petti, mikä saattoi johtoa punaisten lippujen aiheuttamasta tauosta. Suomalaisen on vaikea olla kysymymättä: miten ihmeessä ainut joka tämän kokee voi taas kerran olla Kimi? Tarjolla oli kauden alku mukavalla nelossijalla, mutta Kimi sai viikata pistepussinsa sileäksi eikä se vie matkatavaroissa tilaa. Perhana.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. MAXimum attack meni yli
Tunnetta, tahtoa, tulisuutta ja intohimoa pitää olla, mutta Max Verstappenille olisi paikallaan viileä suihku. Verstappenin pää ei kestänyt sitä, että loistava kisa meni varikkokömmähdyksen takia piloille. Sen jälkeen 18-vuotias superlahjakkuus kiukutteli tiimille kuin se kauppajonon lapsi, joka ei saanut Muumi-pastilliaskia. Kurinpalautus on paikallaan, etenkin kun kiehuminen päättyi siihen, että Verstappen kolautti autollaan tallikaveri Carlos Sainzin perään. Turhautumisen syy on ymmärrettävä – tallille oli tarjolla paljon enemmän – mutta jos koheltaminen olisi päättänyt molempien kisan, lentävä hollantilainen olisi ansainnut tukkapöllyä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.