MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden seitsemäs osakilpailu ajettiin Kanadan Montrealissa.
Kisan voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton ennen Ferrarin rengastaktiikasta kärsinyttä Sebastian Vetteliä. Valtteri Bottas oli hienosti kolmas ja Kimi Räikkönen kuudes.
TOP5:
1. Valtteri Bottas
Paluu palkintopallille seitsemän kuukauden tauon jälkeen upealla tavalla. Bottas teki pisteille päässeistä kuskeista pisimmän vedon (47 kierrosta) kovimmalla rengasseoksella ja onnistui yhden pysähdyksen taktiikassa, vaikka joutui puolustautumaan milloin Daniel Ricciardoa, milloin Nico Rosbergia vastaan. Oli hienosti hereillä, kun Ricciardo teki ratkaisevan virheen. Hatunnosto myös Williamsille, joka jatkoi koko kauden jatkunutta kisan nopeimpien varikkokäyntien sarjaansa, kun Bottas joutui pysähtymään ruutuun vain 2,2 sekunnin ajaksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Lewis Hamilton
Bottaksen tallikaverin Felipe Massan piruilut kolminkertaisen maailmanmestarin elämäntyylistä tulivat kuin tilauksesta. Asenneongelmasta ei tällä kaudella ole missään kohtaa ollut kyse, mutta viime kisoissa asiat ovat loksahdelleet kohdilleen. Kanada on Hamiltonin valtakuntaa: hän otti jo viidennen voittonsa suvereenilla suorituksella. Aika-ajoissa hihasta löytyi virheetön kierros, kun sitä tarvittiin ja kisassa röyhkeyttä tunkea Rosberg radan ulkopuolelle. MM-sarjassa ero on Rosbergin eduksi vielä yhdeksän pistettä, mutta todellisuudessa Hamilton on nyt niskan päällä. Muhammad Alia kunnioittaneet voittotuuletukset kertovat, että supertähti tuntee hyvin historian suuret mestarit - joiden joukkoon hän on koko ajan nostamassa itseäänkin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Sebastian Vettel
Ferrarin taktinen ylivilkkaus vei hyvin todennäköisesti voiton Vetteliltä. Pari pientä ajovirhettä takaa-ajovaiheessa tuli, mutta paljon enempää Vettel ei olisi voinut parantaa. Positiivista on, että ero Mercedekseen oli sekä aika-ajoissa että kisassa enää marginaalisen pieni. Voitottoman saldon luoma kova hermopaine näkyy jo Maranellossa, mutta saksalainen otti tappion vastaan valtiomiesmäisellä tyyneydellä ja kertoi ”aina” puolustavansa tiimin valintoja. Yksi syy tähän saattaa löytyä saksalaismedian uutisoimista sopimusneuvotteluista. Vettel hakee jo puolitoista vuotta etukäteen rahakasta jatkosopimusta, joka antaisi hänelle myös veto-oikeuden tallikaveristaan. Nämä kannukset voidaan antaa Ferrarilla vain todellisille suurmestareille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Max Verstappen
Jos Verstappen vitsaili Mika Salolle seisottaneensa poikaansa nurkassa, kun tämä tuli kotiin sen jälkeen, kun oli tyrinyt autonsa seinään Monacon GP:ssä. Sunnuntaina oli Maxin vuoro käskeä Salo nurkkaan häpeämään. Hollantilaisteini ajoi yhden elämänsä kisoista ja puolustautui loppukierroksilla hienosti Rosbergia vastaan. Mikäli Red Bull olisi saanut renkaansa kestämään Mercedeksen ja Williamsin tavoin, Verstappen olisi ilman muuta noussut palkintopallille. Ja täytyy edelleen muistaa, että hän on ajanut vasta kolme kisaa Red Bullin autolla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Nyt kutsuu Kaukasus
Formula ykkösiähän ei enää nykypäivänä viedä uusiin paikkoihin, jos niissä on hidasteina demokratian tai vahvojen ihmisoikeusjärjestöjen kaltaisia töyssyjä. Kun nämä lajiin kuulumattomat eettiset arvot työnnetään syrjään, Azerbaidzhanin Bakuun rakennettu katurata vaikuttaa ainakin ennakkovideoiden perusteella oikeastaan aivan erinomaiselta kisapaikalta. Radasta löytyy peräti 2,2 kilometrin pituinen pääsuora sekä kapeita ja mutkikkaita pujottelukohtia keskellä historiallisen kaupungin komeimpia nähtävyyksiä.
FLOP5:
1. Ferrarin taktiikka
On vaikea ymmärtää, mikä ajoi Ferrarin näin hätäiseen ratkaisuun renkaidensa kanssa. Kimi Räikkönen teki perjantaina perusteellisen ja hyvävauhtisen kisavedon kovimmalla rengasseoksella, mutta Ferrarilla päädyttiin jostain syystä kahden pysähdyksen taktiikkaan ja supersofteihin, joita ei oltu edes testattu viikonlopun aikana. Punaisilla täytyi olla jotain täysin muista poikkeavia laskelmia, kun kisataktiikoiden jakamisen sijaan molemmat autot pyydettiin heti varikolle Jenson Buttonin keskeytyksen aikana. Sää oli erittäin viileä, mutta siitä huolimatta Ferrarilla ei uskottu renkaiden kestävän yhden stopin taktiikkaa. Kauas ei Vettel voitosta jäänyt, mutta johtoasemassa tällaiseen ylireagointiin sortuminen tuntuu oudolta. Sekin tuntuisi kummalta, että tiimi olisi laskenut kaiken turva-auton näyttäytymisen varaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Red Bull teki sen taas
Daniel Ricciardo vaati tiimiltään toimenpiteitä Monacon kisan täydellisen varikkomöhläyksen jälkeen, ja Red Bull otti kuljettajansa huolen tosissaan. Nyt kaiken piti olla kunnossa, mutta tällä kertaa varikkokäynti pitkittyi mekaanikkojen inhimillisen räpellyksen takia. Aussikuski saa kuitenkin syyttää itseään annettuaan ajovirheellä Bottakselle tilaisuuden ohitukseen. Red Bull oli kärkitalleista ainoa, jonka eväät eivät totisesti olisi riittäneet yhteen pysähdykseen. Seuraava kisa uudella katuradalla Azerbaidzhanin Bakussa saattaa kuitenkin olla taas Red Bullin näytöstä.
3. Renault
Kun ulosajoja tulee jo jatkuvalla syötöllä, ei kaikkea voi enää langettaa kuljettajien niskaan. Monacossa autot olivat seinässä vähän väliä ja nyt Kevin Magnussen menetti lauantain harjoituksissa autonsa hallinnan hämmentävän hitaassa vauhdissa. Renault’n moottori alkaa olla jo hyvässä tikissä, mutta auto ei ole vielä sinne päinkään. Jolyon Palmerin keskeytys johtui tällä kertaa moottorin vesivuodosta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Kanadan kisa ilman turva-autoa?
Kaikki näytti vielä sunnuntain kisan alla täydelliseltä: saderintama oli iskemässä Montrealin päälle, joten kisasta oli suurella todennäköisyydellä tulossa erittäin tapahtumarikas. Tapahtumia kyllä nähtiin keskivertokisan verran, mutta Kanadan GP:ksi tämän vuoden kilpailu oli harvinaisen vaisu. Sadetta ei lopulta saatu eikä turva-autokaan saapunut kertaakaan radalle.
5. Black round Pirellis
Pirellin odotetut ultrapehmeät uutuusrenkaat osoittautuivat jättipettymyksiksi jo Monacossa eikä niitä voi kovin pehmeiksi kuvailla, jos myös Kanadan kaltaisella vauhtiradalla niillä pystytään tekemään 30 kierroksen vetoja. Renkaiden suorituskyvyssä on tehty liian iso kompromissi kestävyyden varmistamiseksi, joten käytännössä on ihan sama, vaikka kauniin purppuran värisiä kumeja ei olisi tuota lainkaan mukaan. Eikä niiden rakastettavuutta juuri lisää se, että kisarenkaita joudutaan kutsumaan milloin milläkin nimillä selkeyden vuoksi. Pehmeä (eli kovin, ei kuitenkaan sama kuin hard), superpehmeä (eli keskikova, ei sama kuin medium, joka ei sekään oikeasti ole keskikova, vaan toiseksi kovin seos) ja ultrapehmeä (eli pehmein rengas, joka sekin kestää aika kivasti).