Vanhan auton omistaja pohtii usein, pitäisikö auto myydä heti, vai ajaisiko sillä vielä muutaman kuukauden. Miten tulee toimia, jos käy hullusti, ja autoon ilmenee kallis vika?
MTV Autojen lukija lähestyi toimitustamme kysymyksellä. Hänen autonsa oli kokenut vesipumppuvian ja autossa oli monenlaista muutakin pientä laitettavaa.
Remontti olisi tullut maksamaan jopa yli tuhat euroa, koska rikki mennyt pumppu sijaitsee hankalassa paikassa ja vaatii paljon työtä. Auton myyntihinta toimivana olisi ollut 2 500-3 000 euroa, mutta rikkinäisenä arvo laskee rajusti.
Myydäkö käytettynä itse tonnilla, laittaako ilmaiseksi romuttamolle vai ottaako autofirma tällaisia raatoja vaihdossa?
– Päällimmäisenä tulevat mieleen vaihtoehdot, kuten: joku voi ostaa auton epäkuntoisena ja laittaa kuntoon. Auton voi myydä myös varaosiksi tai sitä voi tarjota autopurkaamolle ostettavaksi. Viimeinen vaihtoehto on romutus, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.
Hänen mukaansa kannattaa tutkia kaikki vaihtoehdot ja valita se, josta saa parhaimman hinnan.
Mitä kuuluu romutuspalkkiolle, ollaankohan sitä jatkamassa?
– Romutuspalkkio oli hyvä systeemi. Se vauhditti uusien autojen kauppaa ja paransi myös liikenneturvallisuutta, koska vanhempia ja turvattomampia autoja saatiin pois liikenteestä. Niiden tilalle hankittiin uusia ja nykyaikaisia autoja, joissa on paljon sekä aktiivista että passiivista turvatekniikkaa. Epäilen kuitenkin, ettei romutuspalkkiokokeilu ole tällä erää jatkumassa valtiontaloudellisista syistä – toisaalta, eihän sitä koskaan tiedä, vaikka päättäjät olisivatkin toista mieltä, Vesalainen valottaa.