Klassikkoauto huutokaupan! Näin paljon siitä voi joutua pulittamaan

Klassikko ei irtoa ostajalle pikkurahalla.

Nyt on kaupan Mercedes-Benzin todellinen klassikkomalli, Roadster 190 SL. Vuonna 1961 käyttöönotettu auto on ulosmitattu, ja se myydään ulosottomiehen toimittamalla vapaalla myynnillä Huutokaupat.com-sivustolla. 

Pikkurahalla auto ei uudelle omistajalle irtoa, sillä jutun kirjoittamishetkellä korkein annettu tarjous oli yli 35 000 euroa.

Vanhoissa autoissa on usein ajan tuomaa patinaa ja kulumaa, eikä tässäkään tapauksessa voida puhua huippukuntoisesta yksilöstä. Tarkastuspöytäkirjan mukaan auto on liikennöitävässä kunnossa vain varauksin jarrujen, moottorin ja ruostevaurioiden takia. Lisäksi kerrotaan, että auton pitkä seisonta-aika on voinut aiheuttaa piileviä vikoja.

Ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on, eikä ostajaehdokkailla ole koeajon mahdollisuutta. Auton kerrotaan olevan hieman pölyinen ja likainen varastoinnista johtuen. Suomeen auto on rekisteröity ensimmäisen kerran 1980-luvun lopulla.

Ulosottoylitarkastaja Jarmo Haverisen mukaan auto on ollut yksityishenkilön omistuksessa. Haverinen kertoo, että autosta on tullut kyselyjä "jonkin verran". 

Suomessa parikymmentä yksilöä

Classic Datan valtuutettu tarkastaja Anssi Juutilainen perehtyi pyynnöstä myytävän ajoneuvon papereihin ja kuviin. Classic Data tekee harrasteajoneuvojen kuntotarkastuksia. 

Juutilaisen mukaan Suomesta löytyy vastaavia autoja karkeasti arvioiden parikymmentä kappaletta. Aikakauden valmistusmäärät ovat olleet hyvin pieniä, joten maailmallakaan mallia ei ole suunnattomasti tarjolla.

Listahinta vastaavalle autolle on noin 50 000–60 000 euron välillä, mutta huutokaupan vuoksi hinta jäänee tästä jonkin verran.

– Realistinen hinta on varmaan sellainen 50 000 euroa, hieman alle. Täysin kunnostettuna vastaava yksilön hinta voi olla jopa 140 000 euroa, Juutilainen kertoo.

Juutilainen painottaa, että mahdollisen ostajan kannattaa miettiä, mitä on hankkimassa ja mihin tarkoitukseen. 

– Eli haluaako autolla vaan ajella ja pitää sen tuollaisena kuin se nyt on, vai haluaako siitä tehdä hienon keräilyauton.

Juutilainen muistuttaa, että kun ostaa vanhaa autoa huutokaupasta, siihen liittyy aina melkoinen riski. Hän suosittelee lukemaan lausunnon autosta erittäin huolellisesti.

– Kannattaa myös miettiä, kuinka paljon voi itse tehdä ja miten paljon työtä pitää ostaa. Se on ihan laskutoimitusta, että kiinnostaako kauppa vielä sen jälkeen.

Juutilainen vahvistaa, että kyseessä on klassikkoauto, mutta kyseessä ei ole varsinainen harvinaisuus. Automallin kohdalla on kuitenkin perusteltua käyttää sanaa "ikonen", sillä kyseessä on Mercedes-Benzin muotoiluklassikko.

– Se on monen mielestä kauneimpia Mercedeksiä, mitä on koskaan tehty.

Koko voi yllättää

Vanha auto voi yllättää innokkaan autoharrastajan myös kokonsa puolesta. Vuosikymmeniä vanha malli voi olla nykyihmiselle yksinkertaisesti liian ahdas. 

– Kaupan jälkeen ostaja voikin huomata, että ei mahdukaan autoon tai hän ei näe tuulilasista mitään, kun palkki on suoraan silmien korkeudella.

– Jos tällaisia lähtee ostamaan, niin ensin kannattaa tutustua autoon rauhassa ja sitten vasta innostua.

Kyseinen Roadster 190 SL säilyttänee arvonsa ajan saatossa melko hyvin. Todennäköisesti myynnissä oleva auto on myös sellainen, että sen pystyy rakentamaan halutessaan uusiksi.

– Kunto on tällä hetkellä heikohko. Se on kauniin näköinen ulkokuvissa, mutta heti pitää töitä ruveta tekemään, kuka sen ikinä hankkiikaan.

Jokapäiväiseksi kauppakassiksi Juutilainen ei autoa suosittele.

– Ei missään tapauksessa arkikäyttöön. Näitä ei ole tehty ruuhka-ajoon.

Lue myös:

    Uusimmat