Autoliiton mukaan tänään maanantaina julkistettu hallitusohjelma kurittaa työmatkalaisia ja vanhentaa autokantaa. Sen sijaan väylien lisärahoitusta ja pitkäjänteistä liikennejärjestelmäsuunnitelmaa Autoliitto pitää tervetulleina.
Edellisen hallituksen aikana aloitettu asteittainen autoveron alentaminen näyttää nyt julkistetun hallitusohjelman perusteella päättyvän.
Autoliiton mukaan liikenteen päästötavoitteisiin pääseminen ei ainakaan helpotu valtion pitäessä kiinni autoverosta, sillä silloin autoilijat puolestaan pitävät kiinni vanhoista autoistaan.
– Olisi ollut toivottavaa, että liikenteen verotuksen tulevaisuudesta olisi ollut enemmän konkretiaa. Se olisi poistanut epävarmuutta, jonka seurauksena autonostajat ovat lykänneet ostopäätöksiään. Olisi ollut tärkeää, että yhä useammalla olisi ollut mahdollisuus ajaa uudemmalla, vähäpäästöisemmällä ja turvallisemmalla autolla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
2:55
Autoliitto toivoo, ettei linjauksia työsuhdeautojen verokohtelusta tehtäisiin mahdollisimman nopeasti. Mitä pidempään epäselvä tilanne jatkuu, sitä varmemmin nykyisiä leasingsopimuksia jatketaan ja uusien autojen kauppa junnaa.
Liikenteen verotus iskee työssäkäyviin
Liikenteen ohjailemiseksi suunniteltu tiemaksu on perustuslain mukaan vero. Kansainvälisessä vertailussa Suomessa tieliikenne on jo nyt kireästi verotettua.
– Merkittävä osa tieveroista valuu pienessä maassa verojärjestelmien rakentamiseen ja niitä pyörittäville yrityksille sekä hallinnolliseen byrokratiaan, 100-vuotiasta historiaansa tänä vuonna juhlistavan Autoliiton tiedotteessa todetaan.
Suomalaiset kaupunkiseudut ovat hajanaisia, eikä julkisen liikenteen palvelukyky riitä niissäkään täyttämään kaikkien päivittäisen liikkumisen tarpeita. Autoliitto pelkää, että tieverosta muodostuu uusi kaupunkiasumisen lisävero, joka iskee tasaverona erityisesti työmatkaliikenteeseen ja työssäkäyntialueiden laidoilla asuviin.
– Suurilla kaupunkiseuduilla tehdään Suomen pisimpiä työmatkoja. Vaikuttaa siltä, että päättäjät eivät myöskään ymmärrä sitä, että kun kaupunkilaiset luopuvat autoistaan ja jäävät kaupunkeihin, niin suurin häviäjä on maaseutu, Nieminen huomauttaa.
– Polttoaineveron korotus viidellä sentillä ja siihen lisättävällä arvonlisäverolla nostaa vuosittaista polttoainelaskua noin 80 eurolla, jos polttoaineenkulutus on 6,5 litraa/100 km ja ajosuorite 20 000 kilometriä vuodessa.
Kiitosta väylien lisärahoitussuunnitelmalle
Hallitusohjelmassa kaavailtu 300 miljoonan euron perusväylänpidon lisärahoitus ja 20 miljoonan euron lisärahoitus talvikunnossapitoon sekä lisäpanostus yksityistieavustuksiin ovat Autoliiton mielestä sen sijaan järkeviä ja kannatettavia toimenpiteitä tiestön päällysteiden heikentyessä.
Lue myös: Yhä vanhemmat autot käyvät kaupaksi – merkkiliikkeet myyvät jopa 8 vuotta vanhoja vaihtoautoja
– Hallitusohjelmaan kirjattu tavoite 12-vuotisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta toisi toteutuessaan kaivattua pitkäjänteisyyttä väylien rahoitukseen.
Lähde: Autoliitto