Teslan Kaliforniassa sijaitsevan tehtaan maalaamo pitäisi autovaikuttajan mukaan lanata maan tasalle.
Arvostettu autoalan vaikuttaja lyö Teslan Kalifornian-tehtaalla valmistettujen sähköautojen laadun täysin lyttyyn.
Hänen mukaansa Fremontissa valmistuneet sähköautot jäävät laadultaan selvästi jälkeen Teslan muiden tuotantolaitosten autoista.
Erityisen kovin sanoin hän tuomitsee tehtaan maalaamon. Sandy Munron mielestä se on ”silkkaa roskaa”, InsideEVs-julkaisu kertoo.
Munro ei sanojaan säästele.
Hänen mukaansa maalaamon nykyvarustelu on auttamatta vanhentunut ja alle arvostelun, minkä vuoksi Tesla kärsii juuri autojen maalipintoihin liittyvistä lukuisista ongelmista.
Hän kertoo, että olisi koronan aiheuttaman tuotantoseisokin aikana ajanut ”puskutraktorilla nykyisen maalaamon maan tasalle” ja rakennuttanut tilalle kokonaan uuden.
Uusi maalaamo maksaisi vajaat puoli miljardia euroa, mutta Munron mukaan investointi olisi ollut enemmän kuin järkevä.
Hän ei mielipiteineen ole välttämättä yksin. Esimerkiksi Teslan suomalaisilla asiakkailla on karvaita kokemuksia autojensa hilseilevistä ja huonolaatuisista maalipinnoista.
Sama on todettu useissa virallisissa laaduntarkastustilanteissa.
Munro ampuu kovilla, mutta hänellä on epäilemättä tuntumaa aiheeseen. Toimiessaan Fordin tuotantoinsinöörinä hän uudisti ja tehosti yhtiön tuotantomenetelmiä lukuisissa erilaisissa projekteissa.
Myöhemmin Munro perusti tuotantomenetelmien kehittämiseen ja tehostamisen keskittyneen konsulttiyrityksen. Hän on myös tarjonnut palveluksiaan lukuisille autovalmistajille.
Lue myös: Teslan laatuongelmista väännetään kättä oikeudessa – sama vaiva tiedossa myös Suomessa
Taustalla kovat tuotantopaineet
Kaikkea toivoa ei silti ole Munronkaan mielestä menetetty. Hän katsoo, että tuotannon laatu voi kohentua dramaattisesti jo pelkästään sillä, että automallin valmistus siirretään toiseen tuotantolaitokseen.
Väittämää tukee se, että esimerkiksi Shanghain-tehtaan Tesloissa ei ole tavattu vastaavia ongelmia kuin Fremontissa. Munro pitää hyvin mahdollisena, että myös aikanaan Teksasiin valmistuvassa Tesla-tehtaassa kaikki voisi olla toisin.
Siellä valmistettavien mallien laatu voisi erota jyrkästikin edukseen. Munron mukaan ammattiylpeät työntekijät toimivat parhaimmillaan myös laaduntarkkailijoina: tällöin työntekijöiden vastuuntunto on suorassa suhteessa tuotannon laatuun.
Munro ei silti vieritä vastuuta laatuongelmista pelkästään Fremontin työntekijöiden harteille. Hän muistuttaa, että Fremont toimii tällä hetkellä kovissa paineissa, sillä se on ainoa Yhdysvalloissa toimiva Teslan kokoonpanotehdas.
Munron näkemyksen mukaan autoja suolletaan kovalla kiireellä, jotta Teslan tase saadaan pysymään plussan puolella. Asiakastoimitusten ohella tämä tapahtuu myymällä päästöoikeuksia muille autonvalmistajille.
Ei hän silti Fremontille täysin puhtaita papereita tarjoile. Munron mielestä tehtaan on joka tapauksessa merkittävästi nostettava rimaa.
Esimerkkinä hän kertoo nähneensä, kuinka eräs Model 3 jouduttiin kokoomalinjalla kasaamaan käytännöllisesti katsoen uudelleen alusta loppuun.
Uhkana sulkeminen?
Munron mielestä Teslan kannattaisi palkata erikoisosaajia ajoneuvotuotannon laadunvalvontaan.
Vaikka monet Teslan asiakkaat suhtautuvat pitkämielisesti autoissaan ilmenneisiin vikoihin, ei se pitkän päälle välttämättä riitä. Ongelmana on, että yhtiö ei voi myydä tuotteitaan samoille asiakkaille uudelleen ja uudelleen.
Kasvun takaamiseksi Teslan on voitettava puolelleen myös asiakkaita, jotka nostavat laadun etusijalle - ja arvostavat myös omaa mielenrauhaansa. Mikäli laadunvalvontaa ei tehosteta, Texas ja Fremont saattavat tulevaisuudessa päätyä kilpailutilanteeseen.
Fremont saattaa siinä mittelössä jäädä alakynteen. Sen perusteella mitä Munrolla on sanottavaa, tehdasta voi pahimmassa tapauksessa uhata jopa sulkeminen.