Teslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”

Keskuskauppakamarin virallinen tavarantarkastaja totesi Jonin Tesla Model 3:n maalipinnan olevan puutteita täynnä.

Joni Savolainen osti kuluvan vuoden maaliskuussa elämänsä ensimmäisen uuden auton, Teslan Model 3:n. Nyt, vain 5 000 ajokilometriä myöhemmin se näyttää pikemminkin hiekkamyrskyyn jääneeltä veteraaniautolta kuin sisään ajetulta sähköautolta.

Mistä oikein on kysymys? Verkosta tilatun auton 84 000 euron hinnan luulisi jo olevan jonkinlaisen laadun takeen.

Savolainen kertoo havahtuneensa asiaan huhtikuun lopuilla, kun toinen Tesla Model 3:n omistaja postasi autonsa maalipinnan ongelmista. Savolainen katsasti saman tien oman autonsa ja karmea totuus valkeni.

– Huomasin, että auton maalipintaa on rikki. Siinä vaiheessa autoa oli käytetty neljä viikkoa ja ajokilometrejä mittarissa oli 2 000. Olin ajanut kesärenkailla ja ihan pääkaupunkiseudun kehäteillä, Vantaan Aviapoliksessa työskentelevä Savolainen kertoo.

Savolaisen mukaan auton helmat, pyöräkotelot, oven pielet ja keulamaski olivat täynnä kiveniskemiä, jotka pilkuttivat mustaa maalipintaa laajoilta alueilta.

– Valkoisia pisteitä oli joka puolella. Auton helmoissa, ovien alareunoissa, pyöräkoteloissa ja kaarien alaosissa oli isoilla alueilla valkoista pistettä, Savolainen kertoo ensihavainnostaan.

Lisäksi hän havaitsi korin maalipinnassa epätasaisuuksia.

– Auton taka- ja etuoven kynnyslistassa paistaa pohjamaali lävitse. Auton A- ja B-pilarissa maalia on hyvin ohuelti, jos ollenkaan, hän kuvailee.

Eikä Savolainen ole ainoa vastaavaan tilanteeseen joutunut Model 3:n omistaja. Hän tuntee ainakin 18 vastaavaa tapausta.

Tilanne vain pahenee

Nyt tuoreella Teslalla on ajettu reilut 5 000 kilometriä, ja maalipinnan ongelmat vain korostuvat. Savolainen kertoo saaneensa tarjouksen vauriokohtien maalaamisesta.

– Auton ovet, helmat ja vauriokohdat olisi maalattu 5 500 eurolla, hän kertoo.

Lähemmässä tarkastelussa ilmeni, että auton maalipinta on pehmeätä käytännössä joka puolella koria.

– Autoa ei pysty edes kunnolla pesemään. Jos maalipintaa vetää sormella, maaliin jää mikronaarmuja. Luulen että lakkaus on niin ohut, että se ei mitään kestä. Uusia naarmuja tulee kun autoa hipaisee, ja ne näkyvät erittäin pahasti, hän kertoo.

Tämän jälkeen laadittiin kokonaan uusi kustannusarvio, jossa lähdettiin auton maalaamisesta kokonaan uudelleen.

– Tarjouksen loppusumma oli 7 548 euroa, eikä siinä ollut lainkaan paneelien irrotusta. Jos auto puretaan osiin ja maalataan kokonaan uudestaan, loppusumma voi olla 10 000–15 000 euroa. Sillä rahalla ostaisi jo käytetyn Skoda Suberbin, joka minulla oli edelliset neljä vuotta, Savolainen huokaa.

Puolueeton asiantuntija tarkasti auton

Savolainen on reklamoinut tilanteesta Teslan maahantuojalle, mutta vastakaikua ei juuri herunut.

– He sanoivat, että naarmujen syynä on suomalainen tiestö, Teslan omistaja kertoo.

Hän on vienyt jutun myös muun muassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston selviteltäväksi.

– Viraston mukaan Tesla ei voi perääntyä vastuustaan. Virhevastuu seuraa heitä todella pitkään, Savolainen sanoo.

Savolaisen Tesla on käynyt läpi myös Keskuskauppakamarin virallisen tavarantarkastajan Heikki Nurmelan syynin.

– Näyttää siltä, että auto ei kestä normaalia käyttöä. Autolla oli ajettu noin 2 000 kilometriä kun omistaja havaitsi kulumat, tämä ei missään tapauksessa ole normaalia, Nurmela sanoo.

Nurmelan mukaan auton maalipinta ei myöskään ollut tasalaatuinen. Pohjamaali paistoi useissa kohdissa pintamaalin läpi, joissakin kohdissa pintamaali puuttui kokonaan.

Katso alta, miltä Jonin Tesla näytti 5 400 kilometrin jälkeen.

Nurmelan mukaan myös auton osien sovitus toisiinsa oli puutteellista ja saattoi aiheuttaa maalipinnaan kulumaa.

– Korin osien säätö ei ole iso duuni. Mutta jos ne ovat niin sanotusti ”oikeaan suuntaan” vinksallaan, ne voivat aiheuttaa maalivaurioita.

– Olen urani aikana tarkastanut 30 000 autoa, mutta vastaavaa en ole vielä nähnyt.

Lue myös:

    Uusimmat