Autojen renkaat ovat pelättyä paremmassa kunnossa, selviää Autonrengasliiton tutkimuksesta. Renkaat ovat kuitenkin riskitekijänä joka seitsemännessä kuolonkolarissa.
Monilla autoilijoilla on tapana ajaa kesärenkaansa loppuun syksyisin, vaikka juuri silloin pitoa tarvittaisiin eniten. Usealle autoilijalle renkaiden huono kunto tulee kuitenkin yllätyksenä.
Autonrengasliiton kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen sanoo, että kesän aikana monet autoilijat kuluttavat renkaansa huomaamatta kehnoon kuntoon.
– Auto saattaa alkaa täristä matkalla tai jokin muu syy saa autoilijan viemään auton huoltoon tai rengasliikkeeseen tasapainotettavaksi. Tällöin huomataan, ettei kulutuspintaa renkaassa ole juurikaan jäljellä.
Autonrengasliiton julkaiseman tutkimusraportin mukaan kesärenkaiden syyskunto olisi hieman parantunut vuoden 2012 pohjalukemista.
Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä.
Renkaat ovat huonokuntoisia silloin kun urasyvyys on 0-2 millimetriä.
Kesärenkaiden urasyvyyksien turvasuositus on vähintään 4mm.
Viime syksyn mittauksissa huonokuntoisia renkaita oli 15,3 prosentilla autoilijoista. Määrä on vähentynyt edellisestä mittauskerrasta 0,3 prosenttiyksikköä.
Autoilijoista, joilla oli huonot renkaat, vain joka neljäs (24,7 prosenttia) tiedosti viime syksynä renkaidensa heikon kunnon. Useimmat huonoilla renkailla ajavista eivät siis osaa myöskään sopeuttaa ajotapaansa renkaiden kunnon mukaan muodostaen näin todellisen riskiryhmän.
Renkaat riskitekijänä joka seitsemännessä kuolonkolarissa
Renkaat ovat merkittävin ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. Jokin rengasriski on ollut mukana 2000 – luvulla joka seitsemännessä kuolonkolarissa.
Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, vaikka useimmiten tieliikenneonnettomuudet sattuvat kuivalla kesä- tai talvikelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen.
Viime syksyn rengasratsioissa tarkastettiin kaikkiaan 8 844 henkilö- ja pakettiauton renkaat 56 eri paikkakunnalla. Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa syksystä 1997 lähtien Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin järjestämien rengasratsioiden yhteydessä.
Lähde: Kesärengastutkimus 1997-2014. Henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kunto syksyn rengasratsioissa. (Autonrengasliitto, 2015)