Autoilijat pääsevät tällä viikolla tutustumaan renkaisiinsa ympäri Suomea järjestettävissä neuvontahenkisissä rengasratsioissa.
Henkilö- ja pakettiautojen renkaiden urasyvyyksien ohella kiinnitetään huomiota renkaiden tyyppiin ja ilmanpaineisiin. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20:ttä kertaa.
Monet autoilijat kuluttavat renkaansa kesän kuumilla ja karkeilla tienpinnoilla huomaamattaan kehnoon kuntoon. Laki edellyttää kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti sekä vesiliirtonopeuksiin että jarrutusmatkoihin märällä tienpinnalla.
Renkaisiin liittyvät riskit vähenemässä
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta kehottaa autoilijoita varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla syksyn sadekeleille.
– Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Talvirenkaat eivät pärjää sadekelillä uutenakaan edes loppuun ajetuille kesärenkaille.
Renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa.
Renkaiden aiheuttamat onnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet viime vuosina sekä määrällisesti että suhteellisesti. Vuonna 2014 tapahtui vain 14 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin 30 tapausta vuosittain.
Huonokuntoisia renkaita ei tiedosteta
Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa syksystä 1997 lähtien järjestettyjen rengasratsioiden yhteydessä. Viime syksynä kampanjoitiin tiedotuspainotteisesti, joten edelliset seurantatiedot ovat syksyltä 2014. Tuolloin huonokuntoisia, urasyvyydeltään alle 2,5 mm:n renkaita oli 15,3 prosentilla autoilijoista.
Huonokuntoisilla renkailla ajavista vain joka neljäs tiedostaa renkaidensa huonon kunnon.
– Välillä tuntuu, että autoilijat luottavat liikaakin uusiin ajonhallintajärjestelmiin. Renkaiden suorituskykyä eri olosuhteissa ei enää tunneta entiseen tapaan. Tien päälle tarvittaisiin lisää perstuntumaa, Keskiruokanen kuuluttaa.
Kuljettaja vastaa kulkupelin kunnosta
Liikenneturvan kehittämispäällikkö Antero Lammi muistuttaa kuljettajan vastuusta sekä renkaiden että ajotavan osalta.
– Kuljettajana olet vastuussa autosi kunnosta, vaikka sen huoltaisi joku muu. Ajonopeuden valinnassa pitää ottaa myös huomioon olosuhteet ja on järkevä varautua yllätyksiin.
Poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta uskoo valistuksen voimaan liikenneturvallisuustyössä.
– Ennen talvirenkaisiin vaihtoa autoilijoiden on syytä ratsata renkaansa vaikkapa kahden euron kolikolla. Poliisi puuttuu rengasratsioissa renkaiden kuntoon, jos ne eivät täytä lain vaatimuksia.
Lähde: Autonrengasliitto