Kaksi komasosaa renkaisiin liittyvää auto-onnettomuutta ajetaan lumisen, jäisen tai vetisen kelin aikaan.
Vaikka renkaista johtuvat onnettomuudet ovat vähentyneet viime vuosina, ovat renkaat olleet riskitekijöinä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolemaan johtaneessa kolarissa. 2000-luvun aikana tällaisia kuolonkolareita on ollut vuosittain yli 30.
Onnettomuustutkinnassa havaitut rengasriskit liittyvät yli 90 prosenttisesti huonokuntoisiin renkaisiin, sopimattomaan rengastukseen tai vääriin rengaspaineisiin.
Renkaiden osuus korostuu lumella, vetisellä ja jäisellä kelillä
Hyväkuntoisten ja oikeanlaisten renkaiden merkitys korostuu etenkin vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Vaikka suurin osa tieliikenneonnettomuuksista ajetaan kuivalla kelillä joko kesällä tai talvella, tapahtuu kaksi kolmesta renkaisiin liittyvästä onnettomuudesta lumisella, vetisellä tai jäisellä kelillä. Lumi- tai jääkelin kuolonkolareissa joka kolmannessa arvioidaan, että renkaiden kunnolla oli vaikutusta onnettomuuteen.
2000-luvun aikana talvirengaspakon ollessa voimassa kesärenkaat ovat aiheuttaneet vain kolme kuolemaan johtanutta kolaria. Sen sijaan ensimmäisten liukkaiden kelien tultua lokakuussa kesärenkaat ovat aiheuttaneet jopa 15 onnettomuutta. Autonrengasliitto arvioi, että talvikeleihin varautuminen olisi Suomessa parempaa, jos nastarenkaiden käyttö sallittaisiin selvemmin jo lokakuun alussa Ruotsin mallin tapaa.
Suomessa talvirenkaita on käytettävä joulukuusta helmikuun loppuun asti. Nastallisia talvirenkaita saa käyttää 1.11. - 31.3. tai toisen pääsiäispäivän jälkiseen maanantaihin. Kelin sitä edellyttäessä nastarenkaita saa käyttää muuankin aikana. Nastattomia talvirenkaita saa puolestaan käyttää vuoden ympäri.
Lähde: Autonrengasliitto.fi