Kun toukokuu kääntyi kesäkuuksi, ilmestyi katujen varsille vastakarvaan pysäköityjä autoja. Näky on tuttu monista muista Euroopan maista, mutta Suomessa tällainen pysäköintitapa on ollut aiemmin kiellettyä. Uusi pysäköintisääntö ei kuitenkaan ole hanskassa kaikilla, kuten MTV Uutisten lukijan lähettämistä kuvista ilmenee.
Uusi tieliikennelaki sallii auton pysäköimisen taajamassa myös kaksisuuntaisen tien vasempaan reunaan.
MTV Uutisiin yhteyttä ottaneen lukijan mukaan esimerkiksi Helsingin Kruununhaan Välikadulla on näkynyt uudenkin lain silmissä kiellettyjä pysäköintisuorituksia harva se päivä.
Alempaa jutusta löytyvissä kuvissa olevat autot on pysäköity kaksisuuntaisella kadulla tien vasempaan reunaan, mikä on sinänsä sallittua, mutta näin toimivan on edelleen huomioitava etäisyys suojatiehen – ja tiedostettava liikenteen kulkusuunta.
Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei nimittäin saa pysäyttää eikä pysäköidä viiden metrin matkalla ennen suojatietä eikä myöskään suojatielle. Tätä lähemmäksi suojatietä pysäköidyt ajoneuvot haittaavat näkyvyyttä suojatielle ja ovat omiaan aiheuttamaan vaaraa.
Ajoneuvon asennolla ei merkitystä
Poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta arvelee, että piittaamattoman toiminnan taustalla on se, että kuljettaja on havainnoinut tilanteessa vain eteenpäin. Arvelin sanoo törmänneensä vastaavaan suoritukseen eilen tiistaina itsekin ja ottaneensa siitä kuvan omiin koulutusmateriaaleihinsa.
– Pysäyttämis- ja pysäköintikieltohan ei ota kantaa siihen, onko ajoneuvon asennolla merkitystä. Kiellettyä on yksiselitteisesti pysäyttäminen viiden metrin matkalla ennen suojatietä, olipa auto etuperin, takaperin, sivuttain tai vaikka katollaan, Arvelin kertoo MTV Uutisille.
Arvelinin mukaan vaara ei aiheudu pelkästään pysäköintivirheestä, sillä suojatiesäännökset voivat olla myös muille kuljettajille epäselviä, mikä voi olla vaaraksi myös toisella tavalla.
– Suojatien eteen tai liian lähelle pysäytetty tai pysäköity ajoneuvo voi näkyä myös niin, että sen rinnalla ei pysähdytä tai edes hiljennetä vauhtia. Suojatiesääntöhän edellyttää suojatien edustalla olevasta esteestä riippuen joko ehdotonta pysäyttämistä tai ainakin vauhdin hiljentämistä sekä pysäyttämistä tarpeen mukaan.
– Enkä malta olla sanomatta sitä, että suojatiesääntöönhän sisältyy velvollisuus mukauttaa ajonopeutta siten, että aina on mahdollisuus pysäyttää ennen suojatietä, Arvelin jatkaa.
Onko uusi pysäköintisääntö ymmärretty väärin?
Voiko kuvissa näkyvissä tapauksissa olla kyse siitä, ettei uutta pysäköintisääntöä ole ymmärretty oikein?
– Siitä huolimatta, että säännös on samansisältöinen kuin vanhassa tieliikennelaissa, jonka perusteena on kansainvälinen tieliikennesopimus? Tuskinpa.
– Enemmän tämä menee tienkäyttäjän piittaamattomuuden piikkiin, kuten pysäköintivirheissä yleensäkin — oma ajoneuvo kun pitäisi aina saada mahdollisimman lähelle. Hurjemmat olisivat varmasti valmiita ajamaan autonsa vaikka tuulikaappiin, jos se vain olisi mahdollista.
Mikäli joku erehtyy luulemaan kuvien kaltaisen pysäköinnin olevan sallittua, kehottaa Arvelin häntä ottamaan tieliikennelain käteensä ja sen jälkeen katsomaan peiliin.
– Huippukuljettajat eivät tee tällaisia virheitä, Arvelin täräyttää.