Autojen lisääntynyt sähkönkulutus näkyy myös autoliiton tiepalvelun toiminnassa. Autoilijat tarvitsevat entistä useammin apua akkuperäisestä ongelmasta johtuen.
Nykyautoissa on paljon sähköä käyttävää tekniikkaa kuten peilien, lasien ja istuinten lämmittimet. Lisäksi on viihdejärjestelmiä sekä aktiivisia turvavarusteita kuluttamassa akun virtaa. Useat sähkölaitteet yhdistettynä lyhyisiin ajomatkoihin on huonoin yhdistelmä.
– Akku latautuu ajettaessa, joten lyhyet matkat ovat akulle myrkkyä. Jos autolla ajetaan vain muutamia kilometrejä käynnistysten välillä, akku ei ehdi latautua kunnolla. Samalla akun elinikäkin lyhenee merkittävästi, selvittää Autoliiton tiepalvelun turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala.
Ongelmien välttämiseksi akun kunto kannattaa testauttaa säännöllisesti. Mikäli akku ei enää ole hyvässä kunnossa, kannattaa se vaihtaa ennen ongelmatilanteita. Yksi akun käyttöikää merkittävästi pidentävä apu on ylläpitolaturi, joka on nykyisin mahdollista liittää esimerkiksi lohkolämmittimen liitäntään. Tällöin akkua ladataan aina, kun auto on lämmittimessä, eikä erillisiä laturiliitäntöjä tarvitse tehdä.
Akun ollessa lopussa on hyvä muistaa, ettei nykyisille paljon elektroniikkaa sisältäville autoille ole suositeltavaa antaa apuvirtaa toisesta autosta. Mahdollisen virheellisen kytkennän aiheuttama ylijännite voi rikkoa kalliita komponentteja, mitä vakuutus ei korvaa.
Elinkaarensa päähän tullutta akkua ei käytännössä enää voi pelastaa mitenkään, ja silloin edessä on akun vaihto. Perinteisen korjaamolla käyttämisen lisäksi akun vaihto on mahdollista suorittaa ”kotiin tilattuna”. Autoliitto nimittäin käynnisti keväällä AL-akkupalvelun, joka sisältää vanhan akun tarkistuksen, tarvittaessa uuden akun myynnin, vaihdon asiakkaan luona sekä vanhan toimittamisen asianmukaisesti kierrätykseen. Nyt viimeistään kannattaakin tarkistaa akun kunto ennen ensimmäisiä kunnon pakkaskelejä.