Nykyisissä autoissa on paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat varsinkin kylmillä säillä akulta paljon.
Moni autoilija tietää, että talvella sähköauton ajoakkua on lämmitettävä pikalatausnopeuden parantamiseksi. Kylmyydestä aiheutuu silti ongelmia myös 12 voltin akkuun, jolla on varustettu valtaosa sähkö- ja polttomoottoriautoista, Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan.
Jos pakkaset ovat kovia, akku ei aina ehdi latautua riittävästi, sillä kylmänä se vastaanottaa huonosti laturin tuottamaa virtaa.
Polttomoottoriautoissa käytetään yleensä joko moottori- ja sisätilalämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä, jotta käynnistyminen varmistetaan. Ne ovat avuksi, mutta ne eivät suinkaan takaa, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovalla pakkasella uudestaan ja uudestaan.
Lisäksi polttoaineella toimiva lisälämmitin ja samaan aikaan toimiva auton lämmityslaitteen puhallin ottavat virtaa auton akusta.
Lue myös: Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa
Akku voi tyhjentyä
Jos akku ei ehdi lämmitysten välissä kunnolla latautua, tyhjenee se pikkuhiljaa, kunnes auto ei lopulta enää käynnisty. Käynnistysongelmien lisäksi akun vähäinen jännite aiheuttaa myös herkästi vikakoodeja auton järjestelmään.
Kuten sanottua, myös sähköautoissa on ajoakun lisäksi 12 voltin akku, ja tämän varassa ovat monet sähkölaitteet ja auton käynnistyminen.
– Juuri tähän 12 voltin akkuun liittyvät ongelmat ovat pakkaskeleillä myös sähköautoissa varsin tyypillinen tiepalvelutarpeen aiheuttaja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo tiedotteessa.
– Verkkovirralla toimiva akun ylläpitolaturi on hyvä apu, mutta kylmä akku ei kykene vastaanottamaan kunnolla myöskään ylläpitolaturin tuottamaa virtaa.
Akkulämmitin avittaa
Autoon voidaan asentaa akkulämmitin lisävarusteena. Se pitää akun lämpötilan sopivana, ja tälloin akku pystyy vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin myös lyhyillä matkoilla.
– Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät jälkiasenteiset akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan, Vesalainen selventää.
Kun akku on latautunut kunnolla, auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla. Silloin myös vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja samalla pidennetään akun käyttöikää.
– Ennen hankintapäätöstä ja asennusta kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei lämmittimen asentamisella ole vaikutusta auton takuuseen, Vesalainen kehottaa.
Lue myös:
Ladattavien autojen osuus ylitti yhden rajapyykin Suomessa
Räikeä sekoilu liikenteessä vei kortin ja toi sakkoja – poliisi: "Huh!"
Poliisi julkaisi hälyttävän kuvan liikenteessä olleesta autosta: "Näetkö sinä, mitä tuulilasin toisella puolella on?"
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Autoliitto