Autovalmistajat yrittävät kehittää autonomisen ajamisen kolmostasolle yltäviä autoja, mutta nyt Euroopan unioni on vetänyt maton alta jopa nykyisiltä kakkostason autoilta.
Moni uusia autoja muutamaan vuoteen ajamaton voi yllättyä kuljettajaa avustavien tekniikoiden nykyisestäkin määrästä.
Adaptiiviset tasanopeusjärjestelmät ja kaistavahdit veisivät edistyneimmät autot jo nykyisen kakkostason autonomisen ajamisen sijaan kolmannelle tasolle, mutta lainsäädäntö edellyttää edelleen kuljettajaa pitämään käsiä ohjauspyörällä.
Autonomisen ajon viiden eri tason mukaisesti kolmannella tasolla ajo on autonomista, auto on vastuussa tapahtumista ja kuljettajaa tarvitaan tarkkailevana varotoimena tai erikoistilanteissa. Tällä hetkellä uudet autot ovat tasolla kaksi.
LUE MYÖS: Elektroniikka muodostaa pian puolet auton valmistuskustannuksista – eikä trendi ole kääntymässä
Takapakki vain hetkellistä?
Ensi vuoden alussa otetaan kuitenkin askel taaksepäin. Yllättäen EU kieltää pelkän vilkkuun koskemisen aiheuttaman automaattisen kaistanvaihdon.
Automatiikka on ollut käytössä esimerkiksi Mercedes-Benzillä jo muutaman vuoden. Kauppalehti on koeajanut tekniikkaa ja todennut sen tasanopeussäätimen kanssa moottoritiellä varsin mukavasti toimivaksi.
– Tämä osa autonomisen ajamisen teknologiasta tippuu malleistamme hetkellisesti pois ensi vuoden alusta lähtien. Hetkellisesti siksi, että uskon EU-lainsäädännön kehittyvän suotuisampaan suuntaan, sanoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski.
Uuden, pian esiteltävän Mercedes-Benz S-sarjan tiedetään yltävän tason kolme autonomiseen ajoon. Kauppalehden valmistajalta saamien tietojen mukaan autossa lanseerattavien tunnistimien määrä ja toiminnot ovat niin kehittyneitä kuin tuleva lainsäädäntö sallii. Autoon julkistetaan arviolta vuoden 2021 toisella puoliskolla oikeasti tasolle kolme vievä autonomiajärjestelmä.
Audikin kamppailee erilaisten lainsäädäntöjen kanssa
Autonominen ajaminen ei lankea kaikille samanaikaisesti, vaan alkaa tiettyjen maiden tiettyjen alueiden kautta, laajeten autovalmistajien vastuunoton, lainsäädännön ja tietojärjestelmiin kartoitettujen alueiden, eli hyödynnettävän datan lisääntymisen kautta.
Euroopan, Kiinan ja Yhdysvaltojen lakisäädökset esimerkiksi eivät vastaa toisiaan autonomisen ajon osalta. Osin tästä syystä Audi luopui huhtikuussa oman kolmannen tason autonomisen ajon Traffic Jam Pilot -järjestelmän tuomisesta A8-lippulaivamalliinsa. Asian vahvistaa Kauppalehdelle myös Audin maahantuoja.
– Lainsäädännöllisistä syistä ja standardien yhtenemättömyydestä johtuen tämän hetken tiedon mukaan nykyiseen Audi A8 -sukupolveen ei ole tulossa kolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmiä, sanoo K-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.
Karjalainen muistuttaa Audin kehittävän järjestelmiä edelleen, myös tasoja neljä ja viisi. Niitä otetaan käyttöön, kun ne ovat lakiteknisesti mahdollisia.