Liisaaminen, eli auton vuokraaminen käyttöön määräajaksi ja kuukausimaksulla, on ollut pitkään suosittua yritysten keskuudessa. Suomalaiset suhtautuvat kuitenkin edelleen arastellen autojen yksityiseen liisaamiseen.
Yksityiskäytössä liisaamisen eli leasingin osuus on Suomessa vain prosentin luokkaa kaikista kuluttajille rekisteröidyistä uusista autoista, kun taas muissa pohjoismaissa se on noin 30 prosenttia, ALD Automotivesta kerrotaan.
Yrityksen toimitusjohtajan Pekka Kivisen mukaan viime vuonna yksityisesti liisattujen ajoneuvojen osuus uusien autojen rekisteröinneissä oli 417 kappaletta ja tälle vuodelle ennuste on runsaat 2 000.
Palveluarvonlisävero lisää hintaa
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtajan Tero Kallion mukaan yksityisleasingin kilpailukykyisyyttä syö palveluarvonlisävero. Leasingintarjouksen kokonaissummaan vaikuttaa siis auton arvonlisäverollinen hinta ja autovero, minkä lisäksi jokaiselle kuukaudelle tulee vielä erillinen 24 prosentin palveluarvonlisävero.
– Tässä on mahdollisesti syy, jonka takia yksityisleasing ei ole lähtenyt lentoon Suomessa.
Kivinen uskoo, ettei moni suomalainen ole tietoinen autoilusta syntyvistä kokonaiskuluista, jolloin yksityisen liisaamisen kuukausimaksun vertaaminen osamaksulla rahoitetun auton kokonaiskustannuksiin voi olla vaikeaa.
Kallion mukaan Suomessa on lukuisia rahoitusvaihtoehtoja, jotka ovat hyvin lähellä yksityisleasingiä ja siksi ne monesti sekoitetaan siihen. Tällaisia ovat osamaksukaupat, joissa auton saa kiinteällä kuukausimaksulla käyttöönsä esimerkiksi 36 kuukaudeksi ilman vaihtoautoa tai käsirahaa. Auton voi tällöin sopimuksen päätyttyä joko lunastaa itselleen jäännösarvolla tai viedä takaisin kauppaan. Yksityisleasingissä auto palautuu sopimuksen päätyttyä aina myyjälle.