Työsuhdeautokin menee välittömästi käyttökieltoon tästä unohduksesta – "Ei tarvitse kantaa huolta kolmen ensimmäisen vuoden aikana"

5:36img
Työsuhdeautoilun sähköistymiseen kaivataan kannustimia.
Julkaistu 31.01.2023 11:26

Ville Järveläinen

Kuka saa ajaa työsuhdeautolla? Voiko työsuhdeautoa ladata työpaikalla? Entä missä tilanteessa työsuhdeauto voidaan määrätä välittömästi käyttökieltoon? Maailman suurimpiin autoleasingyhtiöihin lukeutuva LeasePlan vastaa tiedotteessaan yleisimpiin työsuhdeautoilukysymyksiin.

Suomessa on Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan noin 80 000 työsuhdeautoedun saajaa. Edun saajista noin kaksi kolmasosaa on vapaan autoedun saajia ja noin neljänneksellä oli työsuhdeauto käyttöetuna.

Leasingautoyhtiö LeasePlanin asiakaspalvelun tiiminvetäjät Tiia Engman ja Sanna Murtonen kertovat yhtiön tiedotteessa, että muutamat työsuhdeautoihin liittyvät kysymykset toistuvat vuodesta toiseen.

He kuitenkin muistuttavat, että yksiselitteisiä vastauksia on monesti vaikea antaa. Kaikki leasingsopimukset ovat yksilöllisiä ja noudattavat yrityksen autoiluun liittyviä ohjeistuksia eli niin sanottua autopolitiikkaa, jossa linjataan yleensä muun muassa seuraavista asioista:

Lue myös: Yli 50 000 suomalaista autoilijaa nauttii etuudesta, joka on nyt kuin lottovoitto – voivat käydä tankilla entiseen tahtiin, eikä tunnu missään

  • Ketkä työntekijöistä ovat oikeutettuja autoetuun
  • Millaiset autot ovat hyväksyttyjä
  • Onko kyseessä käyttö- vai vapaa autoetu
  • Miten autoetu vaikuttaa palkkaan
  • Mitkä ovat kuljettajan vastuut ja velvollisuudet
  • Kuinka elämäntilanteiden muutokset, kuten sairauslomat ja perhevapaat vaikuttavat autoetuun

Yritys ja leasingyhtiö sopivat keskenään sopimuksen laadusta ja kestosta. Tämän jälkeen työntekijä valitsee auton varusteineen yhdessä automyyjän ja leasingyhtiön asiantuntijan kanssa.

Saako töissä ladata?

Ladattavien työsuhdeautojen määrä on lisääntynyt parin viime vuoden aikana voimakkaasti. LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että sen aktiivisesta henkilöautokannasta lähes kolmannes on jo ladattavia. Tällä hetkellä tilaukseen menevistä autoista jo 70 prosenttia on ladattavia. Toinen työsuhdeautoja tarjoava yhtiö, ALD Automotive, kertoi vuoden alussa, että sen työsuhdeautoista jo 25 prosenttia on täyssähköisiä.

Yksi yleisimmistä LeasePlanin asiakaspalveluun tulevista tiedusteluista koskeekin sitä, saako työsuhdeauton ladata työpaikalla.

– Jos työsuhdeauto on vapaalla autoedulla, on sähköauton lataaminen työpaikalla, julkisessa latauspisteessä tai kotona verrattavissa polttomoottoriauton tankkaukseen eli työnantaja maksaa kaikki autoon liittyvät kustannukset, Murtonen sanoo tiedotteessa.

Vuosille 2021–2025 tehdyn verotukipäätöksen mukaan työnantaja voi tarjota latausmahdollisuutta verovapaasti myös käyttöedulla olevan työsuhdeauton tai työntekijän oman auton lataamiseen työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä. Tämä ei kuitenkaan koske työntekijän kotona tapahtuvaa latausta.

– Veroetu tarkoittaa, ettei työnantajan tarjoama sähköauton lataus nosta työntekijän ansiotuloja, Murtonen selventää.

Lue myös: Hämmästyttävän suuri osa töpselihybrideillä ajavista työsuhdeautoilijoista ei koskaan lataa autoaan

Työnantajalla ei ole velvoitetta tarjota etuutta, vaan se on täysin vapaaehtoista.

Kuka saa ajaa työsuhdeautoa?

LeasePlanin mukaan yleisenä käytäntönä on, että työsuhdeautolla saavat ajaa kuljettajaksi nimetyn henkilön lisäksi hänen kollegansa ja samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet.

– Jos jonkun muun on tarve ajaa autoa, tulee siitä sopia oman esimiehen tai henkilöstöosaston kanssa etukäteen. Tämä on tärkeää muun muassa siksi, että on tiedossa, kuka vastaa vahingon sattuessa vakuutuksen omavastuuosuudesta. Esimerkiksi jos autoa ajaa joku muu kuin työsuhdeautoilija, voi työsuhdeautoilija olla itse vastuussa omavastuuosuuden kustannuksesta vahingon sattuessa, Engman kertoo.

Pitääkö työsuhdeautokin huoltaa ja katsastaa?

Asiakaspalvelusta varmistetaan yllättävän usein myös huoltoon ja katsastukseen liittyviä asioita. Työsuhdeautot ovat yleensä uusia, ja sopimukset kestävät yleensä kolmesta neljään vuoteen.

– Lähes kaikkien merkkien autoissa on ajotietokoneisiin tallennettu kyseisen mallin huolto-ohjelma, joka ilmoittaa hyvissä ajoin, koska auto tulee viedä huoltoon, Murtonen sanoo.

– Katsastuksesta taas ei tarvitse kantaa huolta kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Neljän vuoden sopimuksella tulee kuljettajan katsastaa työsuhdeauto kerran ennen auton palautusta, hän kertoo ja muistuttaa, että auto menee välittömästi käyttökieltoon, jos sitä ei ole katsastettu.

Lue myös: Katsastusmääräykset muuttuivat – tällainen vika johtaa nyt suoraan ajokieltoon: "Jokainen varmasti ymmärtää, että…"

Lähteet: LeasePlan, ALD Automotive, Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot