Länsinaapurissamme yksityisleasingin osuus koko uusien autojen myynnistä on noussut peräti 35 prosenttiin. Eikä se ole ihme, kun näitäkin hintoja katsoo.
Sähköauton yksityisleasing on Ruotsissa nyt niin edullista, että ainakin joissakin tapauksissa liisaaminen eli auton pitkäaikainen vuokraaminen on taloudellisesti järkevämpää kuin auton ostaminen omaksi.
Tähän tulokseen tulee ruotsalainen autolehti Teknikens Värld, joka vertaili neljää kompaktin kokoista täyssähköautoa ja niiden leasing- ja ostohintoja. Yksityisleasing on Ruotsissa ennestään hyvin suosittua, sen osuus ensirekisteröinneistä on ollut 35 prosenttia.
Vertailun autoista brittimerkkinä aiemmin tunnettu MG on tätä nykyä kiinalaisten omistuksessa, ja kesäkuussa sen ZS-malli oli Ruotsin eniten ensirekisteröity täyssähköauto.
Lue myös: Liisarifirma paljastaa: Näillä autoilla on tällä hetkellä paras jäännösarvo
Sähkömaasturi 196 eurolla kuukaudessa
Suosion takana on poikkeuksellisen edullinen yksityisleasing. MG ZS:n kuukausimaksu alkaa 1 990 kruunusta eli 196 eurosta, kun auton ostohinta on kuitenkin noin 33 500 euroa. Auton paremmin varustellun Luxury-version leasing maksaa kuukaudessa 225 euroa.
Rahalla saa 4,3-metrisen crossoverin, jonka WLTP-toimintamatkaksi latauksella ilmoitetaan vähän päälle 260 kilometriä. Akun bruttokapasiteetti on 44,5 kilowattituntia. Tosielämän testissä kulutus oli 18 kilowattituntia sadalla kilometrillä.
Moottorin teho on 143 hevosvoimaa, ja testattu kiihtyvyys nollasta sataan 9,9 sekuntia. Auto on saanut Euro NCAP -kolaritestissä täydet viisi tähteä, ja suorastaan ”briljeerannut” Teknikens Världin hirvenväistökokeessa.
Laatuvaikutelma ja jotkin yksityiskohdat eivät lehden testaajia vakuuta, mutta kaiken kaikkiaan rahalle saa hyvin vastinetta.
Lue myös: Onko polttomoottoriautojen myyntikiellon suunnittelu täysin turhaa Norjassa? Markkinaosuus putoamassa nollaan jo ensi keväänä
Sähköautoista ei makseta Ruotsissa autoveroa – kuten ei kohta Suomessakaan
Testin toinen kiinalainen auto on DFSK Seres 3, joka on vähän MG:tä suurempi, siinä on suurempi akku ja pidempi toimintamatka, mutta hitaampi pikalatausmahdollisuus. Leasinghinta alkaa 295 eurosta.
Eurooppalaisia merkkejä testissä edustaa Peugeot e-2008, jonka yksityisleasingin kuukausihinta pystyy kilpailemaan DFSK:n kanssa, sillä se alkaa 305 eurosta.
Neljästä testatusta autosta lehti arvioi parhaaksi korealaisen Hyundai Kona Electricin, jonka yksityisleasingin kuukausihinta on sama kuin kiinalaisella DFSK:lla, alkaen 295 euroa. Testin kakkostilalla on Peugeot, kolmas on MG ja neljäs DFSK.
MG- ja DFSK-merkkejä ei myydä Suomessa. Peugeot e-2008:n yksityisleasingin kuukausihinta alkaa täällä 419 eurosta, jolloin sopimus on kolme vuotta ja 30 000 kilometriä. Hyundai Kona Electricin yksityisleasingin hinta Suomessa alkaa 395 eurosta.
Ruotsissa ei ole auton ostamisen yhteydessä perittävää autoveroa, ja Suomessa se poistuu uusien täyssähköautojen osalta lokakuun alussa. Samalla kuitenkin täyssähköautojen ajoneuvoveroa korotetaan.