Autokaupoissa valmistaudutaan vähäpäästöisten autojen kysynnän kasvuun avaamalla uusia ekoautojen erikoismyymälöitä.
Tamperelainen Autotalo Ampeeri on kuukauden päivät myynyt ja maahantuonut käytettyjä sähköautoja ja lataushybridejä. Autoliikkeen perustajan Pekka Pohjosen mukaan vähäpäästöisyyteen erikoistuneelle autokaupalle on tilausta.
– Kun saadaan ihminen kokeilemaan sähköautoa, niin ei siitä ole polttomoottoriautoon oikein paluuta.
Itsekin sähköautoista hullaantuneen Pohjosen mukaan sähköautoissa yhdistyy hauskuus ja helppous.
– Kaikki vääntömomentti on käytössä heti lähtötilanteesta lähtien. Auton saa ladattua yön aikana ja se on luotettava. Lisäksi sillä voi haastaa itseään ajamaan koko ajan entistä taloudellisemmin.
Myös käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux avasi Helsingin Konalan liikkeessään Kamux Green -osaston. Sinne on koottu vähäpäästöisiä vaihtoehtoja hybridistä sähkö-, kaasu- ja etanoliautoihin.
Kamux Konalan myyntipäällikkö Hannes Vuorman mukaan nousussa ovat hybridiyhdistelmät, joita myydään jo nyt isommissa määrin.
– Niitä on ollut myynnissä jo kymmenisen vuotta ja nyt niitä liikkuu myös autojen vaihdon yhteydessä.
Sähköauto-ostoksille tulevat asiakkaat ovat kiinnostuneet usein autojen latausmahdollisuuksista sekä siitä, miten pitkälle yhdellä latauksella pystyy ajamaan milläkin autolla. Vähäpäästöisten autojen monipuolistuminen autokaupassa tietää uuden opettelua myös autokauppiaille.
– Autojen käyttösäteet ovat yksi asiakkaiden tyypillisimmistä pistokysymyksistä, Vuorma kertoo.
Käytettyjä täyssähköautoja on tuotu ulkomailta Suomeen kaikkinensa tämän vuoden aikana noin 140 kappaletta.
Ladattavat autot vain murto-osa automäärästä
Täyssähköautoja kaduilla kulkee noin 1 300 ja ladattavia hybridejä nelisen tuhatta. Suomessa suosituimpia liikennekäytössä olevia sähköisiä henkilöautoja ovat Tesla ja Nissan. Vaikka ladattavien autojen kasvuprosentit huitelevat jopa kolmessa sadassa, on niiden määrä koko autokantaan nähden vielä varsin vaatimaton.
Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa muistuttaa, että ladattavat autot muodostavat autokannasta vasta prosentin yksiköitä.
– Kaiken kaikkiaan autokannasta on liikennekäytössä 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Siihen verrattuna 5 500 ladattavaa henkilöautoa on vielä todella pieni määrä.
Tällä hetkellä autoalalla arvioidaan, että täyssähköautojen hinnat alkavat lähestyä polttomoottoriautojen hintoja vuoden 2025 jälkeen. Sähköautojen ostoa hidastaa hinnan lisäksi haasteet autojen lataamisessa.
– Kysyntä on tasaisen kasvavaa, mutta ei kovaa, Rissa sanoo.
***
2:06