Uskaltaako sähköauton ostaa käytettynä? – "Sekä mahdollisuus että uhka"

2:09img
Sähköautoilu ei ole rakettitiedettä, mutta käytetyn sähköauton ostamisessa on syytä olla tarkkana. Sähköautojen teknologia kehittyy kovaa vauhtia, mikä voi vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon tulevaisuudessa eri tavoin kuin polttomoottoriteknologian kohdalla.
Julkaistu 10.06.2021 11:54

Ville Järveläinen

Suomen teillä kulkee jo yli 13 000 sähköautoa ja noin 60 000 ladattavaa hybridiä. Vaikka määrät ovat koko autokantaan suhteutettuna vielä pieniä, ei suunta voisi olla selkeämpi. Tämä tarkoittaa, että myös uutta omistajaa etsivät käytetyt sähköautot tulevat yleistymään.

Sähköautojen suosio jatkaa kasvuaan. Viime vuonna niiden määrä kaksinkertaistui ja pelkästään tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana täyssähköautot ovat lisääntyneet teillämme 32 prosentilla. Vertailun vuoksi: Vain 10 vuotta sitten, vuoden 2010 lopussa, Suomessa oli tieliikennekäytössä 23 täyssähköautoa.

Muutoksen myötä myös Suomeen on syntynyt uudenlainen käytettyjen autojen markkina, sillä käytetyn sähköauton ostaminen poikkeaa joissain määrin käytetyn polttomoottoriauton ostamisesta.

– Sähköllä kulkeva auto poikkeaa käytettävänä tuotteena polttomoottoriautosta niin paljon, että voi puhua erillisestä markkinasta, Tori.fi:n autojohtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen

Käytettyjen autojen kaupankäyntiä ohjaavat seikat, joilla määritellään käytetyn tuotteen kunto. Sähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä nuo seikat ovat tyystin toiset kuin polttomoottoriautoissa.

Tuomisto huomauttaa, että osa seikoista, joilla sähköauton jälleenmyyntiarvo lopulta määrittyy, ovat vasta muodostumassa.

– Sellainen on esimerkiksi huollettavuus sekä varaosien että osaamisen osalta. Myös latauspaikkaverkoston teknologia ja kattavuus on jälleenmyyntiarvoon vaikuttava asia, koska se vaikuttaa sähköautoilun kätevyyteen. Käytettyjen sähköautojen markkina on vielä hieman villi. Ostajalle se on sekä mahdollisuus että uhka, Tuomisto sanoo.

Viisi vinkkiä käytetyn sähköauton tai ladattavan hybridin ostamiseen

Käytetyn sähköauton ostajan tulee ottaa huomioon seikkoja, jotka eivät välttämättä tule mieleen, jos kokemusta on vain käytettyjen polttomoottoriautojen hankkimisesta.

Sen lisäksi on syytä muistaa, että autokaupoissa piilee paljon sudenkuoppia, joihin asioihin perehtymätön voi helposti kompastua.

Osti auton sitten uutena tai käytettynä, liikkeestä tai yksityiseltä, on autoon syytä tutustua tarkasti – käyttövoimasta riippumatta.

Alla Tori.fi:n viisi vinkkiä käytetyn sähköauton ostamiseen.

Lue myös: ”Ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehui” – ethän sinä tee näitä mokia autokaupoilla?

1. Panosta koeajoon

Pyydä auto koeajoon akku täynnä ja testaa akkua kuluttamalla latausta mahdollisimman paljon. Aja erilaisissa ympäristöissä ja erilaisilla ajotavoilla. Testaa lataamista julkisissa latureissa sekä kotona, jos mahdollista.

2. Tutki akku

Akun kunto ja kestävyys ovat kaiken keskiössä sähköautoa hankkiessa. Ajetut kilometrit ja vuosimalli eivät määrittele akun kuntoa, vaan se, miten akkua on ladattu ja käytetty. Sähköauton akun tilan seuraamiseen on saatavilla mobiilisovelluksia, jotka toimivat yhteen lukulaitteen kanssa. Akun kunnosta puhuttaessa puhutaan niin sanotusta SOH- eli state of health -luvusta.

3. Määrittele jälleenmyyntiarvo

Käytettyjen sähköautojen markkina on vielä nuori, joten markkinat eivät määrittele hintoja yhtä luotettavasti kuin perinteisten polttomoottoriautojen kohdalla. Siksi kannattaa tehdä oma arvio jälleenmyyntiarvosta sekä nykyisen mahdollisen ostohinnan että tulevan mahdollisen myyntihinnan osalta.

Sähköauton kohdalla kannattaa huomioida ainakin akun ikä ja kunto, ajetut kilometrit, teknologian nykyaikaisuus sekä latautumisnopeus.

Auton tulevaan jälleenmyyntiarvoon vaikuttavat myös latausverkoston ja latausnopeuksien tulevien vuosien kehitys.

Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

4. Mieti käyttötarkoitusta

Jos teet valintaa sähköauton ja ladattavan hybridin välillä, ota huomioon auton käyttötarkoitus. Parhaidenkin hybridien akuston kantama on yleensä edelleen selkeästi alle 100 kilometriä, minkä jälkeen polttoainetta palaa jopa enemmän kuin vastaavalla bensa-autolla. Täyssähköautojen toimintamatkat ovat osin jo hyvin pitkiä, mutta vasta kehittyvä latausinfrastruktuuri tarjoilee vielä omia haasteitaan.

5. Selvitä latausmahdollisuudet

Latauksen kätevyydellä on paljon vaikutusta sähköauton käyttömukavuuteen. Selvitä, missä on julkisia latauspaikkoja ja kuinka nopeasti lataaminen niissä onnistuu.

Jos asut taloyhtiössä, jossa ei ole latauspistokkeita, selvitä, onko niitä mahdollista hankkia.

Jos asut omakotitalossa ja haluat ladata autoa tavallisesta pistokkeesta tai lämpötolpasta, selvitä, kestääkö kiinteistön sähköjärjestelmä sen ja onko latausvirta rajoitettu riittävän alas, esimerkiksi 8 ampeeriin.

Paras vaihtoehto on kotilatauslaite, joten tutki niiden hintoja. Latausmahdollisuudet voivat vaikuttaa siihenkin, millaisen sähköauton haluat ja paljonko olet siitä valmis maksamaan.

Lue myös: Sähköautoilija, varo! Tämä latausmoka voi olla kohtalokas: "Pahoin pelkään, että tulevat lisääntymään"

Lähde: Tori.fi, Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot