Autoliiton tiepalvelu on ottanut käyttöön uuden tiepalveluauton Turun seudulla. Kyseessä on Ford Transit Custom -auto.
Autoliiton tiepalvelu on maksullinen palvelu, joka on suunnattu tien päällä pulaan joutuneille ihmisille. Autoliitto kertoo verkkosivuillaan, että viallinen ajoneuvo pyritään saamaan lähtökohtaisesti jo tien päällä kuntoon niin, että matka voi turvallisesti jatkua omin avuin.
Autoliiton tiepalveluharrastajat liikkuvat avustuspaikoille pääsääntöisesti omilla autoillaan, mutta autoliitolla on omistuksessaan viisi tiepalveluautoa. Uusin tiepalveluauto otetaan käyttöön Turun alueella, jossa kurvailee pian kustomoitu Ford Transit Custom. Vastaava auto on ollut tiepalvelun käytössä Oulun seudulla vuoden verran, kertoo Autoliiton yleistä tiepalvelua koordinoiva koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen .
Paljon tilaa tavaroille
Auton tavaratila on jaettu varustelun yhteydessä kolmeen osioon. Tämän vuoksi autossa on liukuovi myös auton vasemmalla kyljellä. Vasemman liukuoven takaa löytyy säilytystila liikenteenohjaus-, ensiapu- ja alkusammutusvarusteille. Lisäksi liukuoven takana on Victron-invertterilaturi, joka lisälaiteakun lataamisen lisäksi muuntaa sähköä 230 V -muotoon tavaratilan eri osastoissa ja auton ohjaamossa oleviin pistorasioihin.
Autoliiton omistamat tiepalveluautot on myös varustettu defibrillaattoreilla.
Oikean liukuoven takaa löytyvään osastoon on asennettu Modul-System -autokalusteita. Lisäksi oikealta löytyy paineilmaletkukela ja virranantopistokkeet sekä 12 V- että 24 V-sähköjärjestelmille. Apuvirrananto onnistuu myös raskaalle kalustolle.
Takaluukun avaamalla paljastuu lisää kalusteita, kompressori sekä ulos vedettävä ruuvipenkki. Poikittaiseen väliseinään on tehty avattava pitkän tavaran luukku, jonka avaamalla pidempää tavaraa voi työntää takatilasta osittain myös oikean liukuoven puolelta löytyvään osastoon.
Välipohjan alla paljon tavaraa
Tavaratilaan on kauttaaltaan rakennettu välipohja. Oikealla liukuovella välipohjan alle jäävään tilaan asennettiin vetolaatikot ja takaluukulla vastaava tila hyödynnettiin rakentamalla omavalmisteinen iso vetolaatikko liukutason päälle.
Autossa on kaksi kuorma-auton akkua. Ilmalämmittimen ilmaa johdetaan tavaratilan jokaisen osaston lisäksi ohjaamoon. Ilmavirtaus on säädettävissä ohjaamon ja tavaratilan välillä. Ohjaamon saa tarvittaessa esilämmitettyä myös tehdasasenteisella, polttoainetoimisella lisälämmittimellä, moottorin lämmityksen yhteydessä.
Tehokkaat valot
Auton etuosassa on ulkopuolelle asennetut vilkkupaneelit, jotka näkyvät neljään suuntaan. Sivupeileihin asennettiin eteen ja sivulle näkyvät, laajan vilkkumiskulman ruuhkavilkut. Takapuskuriin on asennettu ruuhkavilkut.
– Käytännössä näiden ruuhkavilkkujen sijoittaminen sivupeileihin on osoittautunut nokkamaskiin asentamista toimivammaksi ratkaisuksi, koska peileistä vilkut näkyvät tiepalveluauton eteen pysäköidyn auton ohi, kauas vastaantulijoille. Lisäksi peilikuoriin asennetut vilkut näkyvät myös sivulle lisäten näin auton havaittavuutta sivusta lähestyttäessä, Vesalainen toteaa.
Lähde: Autoliitto