Hyundain uusi Ioniq 5 osaa toimia virtalähteenä kaikenlaisille sähköhärveleille – katolle saa aurinkopaneelit ja vetokykyäkin löytyy

Tänään tiistaina esitelty Ioniq 5 ei tyydy olemaan tavallinen sähköauto.

Korealainen Hyundai on esitellyt uuden Ioniq-sähköautobrändinsä ensimmäisen mallin. Uutuus on nimeltään Ioniq 5, ja sen muodot ovat nyökkäys valmistajan kaikkien aikojen ensimmäisen tuotantoauton, Hyundai Ponyn, suuntaan.

Ioniq 5 rakentuu korealaisjätin sähköautoja varten kehitetylle E-GMP-alustalle, joka mahdollistaa tähän keskikokoiseen katumaasturiin luokkaa isomman perheauton tilat. Auton tasan kolmen metrin akseliväli on peräti kymmenen senttiä pidempi kuin Hyundain lippulaivamaasturi Palisadessa.

Alustan ansiosta takaistuimiin ja keskikonsoliin on saatu liikutteluvaraa. Istuimet liikkuvat eteenpäin yli 13 senttiä, kun taas keskionsolia pystyy liu'uttamaan eteen tai taakse 14 senttiä. Hyundain mukaan liukuva keskikonsoli mahdollistaa autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta esimerkiksi ahtailla parkkipaikoilla.

Ioniq 5:n takakontti imee penkit normaaliasennossa 531 litran edestä tavaraa. Istuimet kaadettuna tila kasvaa 1 600 litraan, minkä lisäksi keulasta löytyy "konepellin" alta 57 litran säilytystila.

Terävät linjat ja syvät kanttaukset ovat tuttuja Hyundai Tucsonin uusimmasta sukupolvesta.

Auton keula on varustettu simpukankuorimaisella konepellillä, jonka ansiosta saumat osien välillä ovat hyvin kapeat, mikä parantaa auton aerodynamiikkaa. Etupuskurissa huomion vievät V-muotoilu sekä pikselimäiset päiväajovalot, joiden tyyli toistuu myös auton perässä.

Ratin takaa löytyy 12-tuumainen digimittaristo, ja kojelaudan keskellä on saman kokoinen kosketusnäyttö. Ioniq 5 on varustettu lisättyä todellisuutta (AR) hyödyntävällä tuulilasinäytöllä, minkä ansiosta kuljettaja saa tietoa esimerkiksi navigoinnista ja auton ympäristöstä suoraan näkökenttäänsä katsetta kääntämättä. 

Ekomateriaalien kaveriksi aurinkopaneeleja

Ioniq 5:n istuimet, niskatuet, ovenkahvat, lattia ja kyynärtuet on tehty ympäristöystävällisistä ja kestävästi tuotetuista materiaaleista kuten kierrätetyistä PET-pulloista, kasvi- ja villakuiduista, kasvipohjaisilla aineilla käsitellystä nahasta sekä kasvipohjaisista maaleista. 

Auto voidaan myös varustaa toimintamatkaa pidentävällä aurinkopaneelikatolla, joka tulee Suomen varustevalikoimaan tarjolle myöhemmin.

Ensimmäisten Suomeen tuotavien autojen akkukapasiteetti on kahdesta vaihtoehdosta suurempi eli 72,6 kilowattituntia. Auto tulee tarjolle taka- ja nelivetoisina versioina.

Malliston huipulta löytyvässä autossa on 155-kilowattinen takamoottori ja 70 kilowatin etumoottori, jotka yhdessä mahdollistavat nelivedon. Voimapaketti ja järein akusto mahdollistavat kiihdytyksen nollasta sataan 5,2 sekunnissa.

Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka asettuu noin 470–480 kilometriin.

Ioniq 5:n voi varustaa myös vetokoukulla, ja vetomassaksi on ilmoitettu 1 600 kiloa.

Nopeaa latausta

Aiemmin mainittu E-GMP-alusta mahdollistaa lataamisen sekä 400 että 800 voltin pikalatausteknologioilla. Ajoneuvoalustan toimintajännite on 800 volttia, mutta sitä voidaan ladata tavallisilla 400 voltin pikalatureilla ilman erillisiä adaptereita tai lisäosia.

Maailman ensimmäinen ja patentoitu monilatausjärjestelmä käyttää sekä moottoria että invertteriä nostaakseen 400 voltin latausjännitteen 800 volttiin mahdollistaen vakaan latauksen.

Tehokkaalla 350 kilowatin pikalaturilla akusto latautuu 10 prosentin varaustasolta 80 prosenttiin tasolle alle 20 minuutissa. Sadan kilometrin matkaan tarvittava energiamäärä saadaan ladattua autoon viidessä minuutissa.

Ioniq 5:n V2L-toimintoa (vehicle to load) voi hyödyntää sähkölaitteiden, kuten sähköpolkupyörien, -potkulautojen ja leiriytymistarvikkeiden lataamiseen matkan aikana ja kohteessa. V2L-toiminto tarjoaa parhaimmillaan 3,6 kilowatin tehon, mikä vastaa tavallista kotipistorasiaa 16 ampeerin sulakkeen takana.

Suomeen kesällä

Ioniq 5 -mallia odotetaan Suomeen kesällä 2021. Auton hintoja ei kuitenkaan ole vielä vahvistettu.

Ioniq-mallisto laajenee seuraavaksi sedanmallisella Ioniq 6:lla sekä suurikokoisella Ioniq 7 -katumaasturilla.

Lähde: Hyundai

Lue myös:

    Uusimmat