Yhdysvaltain moottoritieturvallisuuden edistämiseen ja tutkimiseen erikoistuneen laitoksen (IIHS) mukaan automaattisella jarrutusjärjestelmällä varustetut ajoneuvot voivat välttyä monelta peräänajolta.
IIHS:n tekemässä tutkimuksessa tutkittiin useiden autonvalmistajien autoja, joissa on törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, pelkkä törmäysvaroitin ja sellaisia malleja, joissa ei ole kumpaakaan.
Sellaisten autojen kohdalla, joissa olivat molemmat lisävarusteet, peräänajot vähenivät 39 prosentilla ja loukkaantumiseen johtavat peräänajot 42 prosentilla.
IIHS:n tutkimus osoittaa, että erityisesti hitaan ajovauhdin peräänajot olisi voitu välttää hätäjarrutusjärjestelmällä.
Rajut vaikutukset turvallisuuteen
Tutkimuksessa todetaan, että jos hitaan ajovauhdin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä olisi jokaisessa autossa, yhteensä 750 000 poliisille raportoitua peräänajoa olisi voitu välttää vuonna 2013 Yhdysvalloissa. Lisäksi olisi voitu välttää 350 000 loukkaantumiseen johtanutta peräänajoa samana vuonna.
Mikäli automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä huolimatta onnettomuutta ei voida välttää, vähentää automaattinen hidastuminen kuitenkin autoille ja ihmisille aiheutuvia vahinkoja ja vammoja.
Törmäysvaroitin on tehokkaimmillaan hitaalla ajovauhdilla. Kovassa ajovauhdissa kuljettaja ei välttämättä ehdi reagoida, vaikka järjestelmä varoittaisikin törmäyksestä.
Pian pakollisena varusteena?
40 prosenttiin yhdysvaltalaisautoista on mahdollista saada automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä lisävarusteena.
On todennäköistä, että hätäjarrutus- ja törmäysvaroitin muuttuvat jossain vaiheessa pakollisiksi. Näin on käynyt jo esimerkiksi turvavöiden, turvatyynyjen ja ABS-jarrujen kohdalla.
---
Päänliikeellä voi säästää paljon rahaa kaistaa vaihtaessa
Video