Automerkki aloittaa puhtaalta pöydältä ja lopettaa kaikkien malliensa valmistuksen – ovea näytetään jopa 25-vuotiaalle ikonille

1:04img
Tässä on lähes 2 000 hevosvoiman Lotus Evija -hyperauto, jonka on määrä olla maailman tehokkain katulaillinen sarjatuotantoauto.
Julkaistu 27.01.2021 17:56

Ville Järveläinen

Lotus on tekemässä peliliikettä, joka sen olisi ehkä kannattanut tehdä jo aikoja sitten.

Brittiläinen urheiluautovalmistaja Lotus on tätä nykyä kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Vaikka samainen kiinalaisjätti on tehnyt taikojaan Volvolle jo pitkään, on perinteikäs brittimerkki jäänyt huomattavasti vähemmälle huomiolle.

Nyt tilanteeseen on kuitenkin tulossa ilmeisesti jonkinasteinen muutos. Aina omaan omalaatuiseen tekemiseensä vahvasti luottanut Lotus on tekemässä jotain repäisevää ja itselleen hyvin epätyypillistä.

Lotus nimittäin luopuu kaikista nykymalleistaan eli Evorasta, Exigestä ja legendaarisesta Elisestä, joka on ollut markkinoilla vuodesta 1996. Autojen tuotanto päättyy vielä tänä vuonna.

Lue myös: Lotus yllätti kaikki ja esitteli maailman tehokkaimman tuotantoauton – valmistuu käsityönä, hinta ennen veroja 1,6 miljoonaa

Mallistoa ei ole voinut enää pitkään aikaan hyvällä tahdollakaan kutsua nykyaikaiseksi, sillä sen uusin jäsen, Evora, esiteltiin vuonna 2008. Valmistaja on kuitenkin tuonut markkinoille säännöllisesti "uusia" malleja, sillä sen strategiassa pienetkin moottoriin tai jousitukseen tehdyt muutokset ovat olleet uuden vuosimallin arvoisia päivityksiä.

Lotus on vahvistanut tuovansa markkinoille aivan uuden automallin, joka kantaa ainakin vielä toistaiseksi nimeä Type 131. Auto on määrä esitellä tulevana kesänä, ja tuotantoon se olisi pääsemässä ensi vuonna. Auto on varustettu polttomoottorilla.

Lotuksen tiedetään työstävän myös täyssähköistä hyperautoa, minkä lisäksi huhut salaisesta katumaasturimallista ovat velloneet jo vuosia.

Lotus myi vuonna 2020 kaikkiaan 1 378 autoa, mikä oli 60 autoa enemmän kuin edellisvuonna.

Lue myös: Tiesitkö, että Lotus Elise nimettiin pikkutytön mukaan? Poseeraa nyt tutun yksilön rinnalla 22 vuotta myöhemmin

Lähteet: Automotive News Europe, Car Throttle

Tuoreimmat aiheesta

Autot