Ilmassa isoja kysymysmerkkejä – miten käy yli satavuotiaan autovalmistajan?

0:42img
Kroatialaisen Rimacin huhutaan olevan ostamassa Bugattia. Yhtiön hypersähköauto Rimac C Two kiihtyy nollasta sataan nopeammin kuin F1-auto. Katso videolta, miltä auto näyttää.
Julkaistu 08.10.2020 06:31

Ville Järveläinen

Volkswagen-konserni pohtii parhaillaan, mitä se tekee ydinliiketoimintansa ulkopuolella olevien brändien kuten Bugattin, Lamborghinin ja Ducatin kanssa. Erityisesti Bugatti on ollut viime aikoina huhumyllyn keskellä. Tuoreimpien tietojen mukaan valmistaja on keskeyttänyt tuotekehityksensä toistaiseksi.

Volkswagen-konsernin luksusautobrändi Bugatti on joutunut melkoiseen pyöritykseen. Vuonna 1909 perustetun autovalmistajan uusien mallien kehitystyön kerrotaan olevan tällä hetkellä jäissä.

Syyskuun loppupuolella uutisoitiin, että Volkswagen olisi myymässä Bugattin kroatialaiselle Rimacille. Sähköautovalmistaja tuskin katselisi kovinkaan pitkään Bugattin W16-hirviömoottoreita, vaan Rimac-kaupan myötä ranskalaiset hyperautot muuttuisivat todennäköisesti sähköisiksi.

Mikäli kauppa olisi todella toteutumassa, ei sen tuotekehityksen jatkamisessa olisikaan järkeä, sillä sähkö-Bugattien kehitystyö alkaisi puhtaalta pöydältä.

Lue myös: Viiden miljoonan euron Bugatti Divo on kuulemma ihan yhtä helppo ajettava kuin Volkswagen Golf – sopisi vaikka kauppakassiksi

Volkswagenin urheiluautobrändi Porsche omistaa Rimacista yli 15 prosenttia.

Bugattilla pyyhkii hyvin

Bugattin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann kertoi Bloombergin haastattelussa, että yhtiöllä oli suunnitelmia uuden tuotantomallin esittelystä, mutta sitten koronapandemia pilasi aikeet. Todellisuudessa taustalla lienee myös Volkswagenista johtuvia epävarmuustekijöitä.

bugatti chiron pur sport (1)

Bugatti Chiron Pur Sport kuvattuna Kaliforniassa.

Valtavista paineista huolimatta kuluvasta vuodesta on tulossa yhtiölle ennätyksellinen. Kaikille tänä vuonna valmistettaville autoille on ostaja, minkä lisäksi ensi vuonna valmistettavista autoista on niistäkin myyty jo vajaat 80 prosenttia.

Bugattin tulevaisuudesta odotetaan lisätietoja marraskuun aikana.

Lähde: Bloomberg, Carscoops

Lue myös: Ranskalainen edustusauto oli liian ruma markkinoille – muotoiluosaston varjelema salaisuus pelasti ainakin maineen, jopa koko yhtiön

Tuoreimmat aiheesta

Autot