Kysyimme auto- ja liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen näkemystä siitä, kannattaako autoa pestä talvella ja mitä pesemisessä on syytä ottaa huomioon.
Varsinkin Etelä-Suomen talvessa näkee toinen toistaan kuraisempia autoja. Auton peseminen tuntuu turhalta, kun se on lähes saman tien uudelleen kurainen.
Auto on kuitenkin pestävä säännöllisesti myös talvella, vaikka se turhauttaisikin. Mitä pidempään esimerkiksi maantiesuola saa olla auton kyljissä, sitä haitallisempi on sen vahingoittava vaikutus. Lisäksi pitkään kiinni ollut suolakura irtoaa auton kyljestä vaikeammin.
Kurainen auto naarmuuntuu herkemmin
Kuraiseen autoon tulee herkemmin myös vaurioita. Auton ohi kulkevan jalankulkijan pieni nyhjäisy auton kylkeen saattaa aiheuttaa lähes hiekkapaperin kaltaiset naarmut maalipintaan. Myös lumien harjaaminen kuraisen auton päältä ja likaisen tuulilasin skrapaaminen ovat omiaan lisäämään naarmuuntumista. Siksi pesu kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan ajoittaa juuri ennen lumisateita - lumien harjaamisesta tai ikkunoiden skrapaamisesta ei saa tinkiä.
Peseminen on tärkeää myös auton käyttömukavuuden kannalta. Autoon sisään meno ja sieltä ulos tulo sekä auton kuormaaminen onnistuvat varmemmin vaatteita likaamatta, jos auto on puhdas.
Useita eri vaihtoehtoja
Auton pesemiseen talvella on useita vaihtoehtoja: huoltoasemien pesukoneet, miehitetyt pesukadut, itsepesuhallit ja autojen käsinpesuja tekevät yritykset, joita löytyy nykyään muun muassa useiden ostoskeskusten pysäköintihalleista.
Huoltoasemien harjapesukoneet jättävät näin talvella hyvin usein auton kuraiseksi. Ovenkahvojen lähiympäristöt, peilit, vanteet ja tavaratilan kannen syvennykset ja pokkaukset ovat automaattipesuille haasteellisia paikkoja. Vaikka auto jääkin kuraiseksi, suihkuttaa pesuautomaatti ohjelman päätteeksi auton pintaan kuumavahan – ikään kuin varmistaakseen, ettei autoon kiinni jäänyt lika irtoa seuraavallakaan kerralla. Monesti lähes 25–30 euron pesun jälkeen ei voi olla kuin pettynyt lopputulokseen.
Itse suosin käsinpesufirmoja tai miehitettyjä pesukatuja, joissa auto esipestään käsin. Näissä pesutulos on huomattavasti huoltoasemien pesuja parempi. Esimerkiksi käyttämässäni lähikauppakeskuksen pysäköintihallissa käsinpesu maksaa 20 euroa. Auto on pesun jälkeen aina puhdas ja myös ovien välit on pesty. Paremman pesutuloksen lisäksi myös kustannukset ovat siis usein jopa edullisempia kuin huoltoasemien pesuautomaateissa.
Toki auton voi pestä myös itse asianmukaisessa pesupaikassa – usein tämä tarkoittaa käytännössä itsepesuhallia. Ainakin pääkaupunkiseudulla usein aikaperusteisesti hinnoitelluissa itsepesuhalleissa pesun loppuhinta nousee helposti toiselle kympille. Lisäksi tarvitaan omat pesuaineet ja tarvikkeet. Itsepesun hintaero käsinpesufirmaan tai miehitettyyn pesukatuun verrattuna on siis niin pieni, etten ainakaan itse viitsi nähdä pesemisen vaivaa.
Vesalaisen ohjeet pesuautomaattiin ja pesukadulle ajoa varten
1. Sulata lumet ja jäät auton katolta ennen pesuun ajoa, jotta pesuaineet pääsevät vaikuttamaan suoraan maalipinnassa olevaan likaan. Sulattelu onnistuu esimerkiksi lämpimässä pysäköintihallissa.
2. Poista antennipiiskat ja käännä peilit.
3. Öljyä näkyvillä olevat lukot ase- tai lukkoöljyllä ennen pesua. Vaikka autossa itsessään ei olisi näkyvillä olevia lukkopesiä, esimerkiksi suksiboksissa sellaiset usein on.
4. Muista ostaa ”suksiboksipesu”, jos autosi katolla sellainen on. Väärä pesuohjelma saattaa vaurioittaa sekä suksiboksia että autoa. Yleensä ”suksiboksipesuissakin” on määritelty maksimikorkeus, joka saattaa ylittyä tila-auton, katumaasturin tms. korkeamman auton kohdalla. Varmista vielä pesukuitista tai henkilökunnalta, että sait varmasti suksiboksipesun.
5. Tarkasta, että kaikki ovet ja ikkunat ovat varmasti kiinni ennen pesuun ajoa.
6. Mikäli autossasi on sähkötoiminen takaluukku tai sähkötoiminen takaluukun avauskahva, lukitse ovet pesun ajaksi auton sisäpuolella olevasta lukitusnapista. Näin pesukoneen harja ei osuessaan takaluukun sähköiseen avauspainikkeeseen saa luukkua nousemaan ylös.
7. Aja auto suorassa ja huolellisesti pesuautomaattiin tai -kadulle. Automaatissa auto tulisi saada mahdollisimman keskelle – pesukadulla usein vasen rengas ajetaan kuljetinhihnalle. Seuraa henkilökunnan antamia ohjeita ja mahdollisia valo-opasteita.
8. Pesuautomaatissa kytke seisontajarru ja jätä vaihde ykköselle (automaattivaihteisto asentoon P). Pesukadulla seisontajarrua ei saa kytkeä ja myös vaihde jätetään vapaalle (automaattivaihteisto asentoon N).
Huom! Mikäli autossasi on sähköinen seisontajarru, on syytä perehtyä sen toimintaan käyttöohjekirjan avulla jo ennen pesuun ajoa. Jos seisontajarru kytkeytyy automaattisesti sammutettaessa auto, estää se kuljetinta kuljettamasta autoa pesulinjan läpi.
Merkistä riippuen sähköisen seisontajarrun toimintaperiaate saattaa vaihdella hyvinkin paljon. Sen automaattikytkeytyminen on usein säädettävissä auton asetuksista tai sitten se on riippuvainen muista toiminnoista, kuten ns. auto hold –ominaisuuden päällä olosta. Joissakin autoissa auton sammuttaminen ei vielä kytke sähköistä seisontajarrua vaan vasta kuljettajan oven avaaminen.
Mikäli siis on mahdollista, tulisi auto pesukadulle ajettaessa sammuttaa ja jättää seisontajarru sellaiseen tilaan, ettei se ole kytkettynä. Jos huolellisen käyttöohjekirjaan tutustumisen jälkeenkin vaikuttaa siltä, ettei tämä ole mahdollista, on auton annettava käydä kuljettimen viedessä sitä läpi pesulinjaston. Viime kädessä on aina noudatettava pesukadun henkilökunnan ohjeita.
9. Älä jarruta äläkä ohjaa kuljettimen liikuttaessa autoa pesukadulla.
10. Aja automaatista pois vasta, kun valo-ohjaus tms. antaa siihen luvan. Pesukadulla kuljettimessa oleva kapula työntää autoa etupyörästä, kunnes kapula kääntyy kuljettimen alle. Tämän jälkeen auto on paikoillaan hetken, kunnes takapyörän taakse tuleva kapula alkaa työntää sitä loppumetrit. Pesuohjelma ei siis ole vielä loppu, vaikka auto pysähtyykin hetkeksi.
11. Pesun jälkeen kuivaa tiivisteet huolellisesti. Avaa myös suksiboksi ja kuivaa kannen ja pohjan liitoskohta.
***
5:32