Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut (6.–9.1.2016) ovat yksi alan tärkeimpiä jokavuotisia tapahtumia. Viime vuosina myös autoista on tullut näyttelyn tähtiä. Ohessa lyhyt tiivistys Vegasin messujen tärkeimpään antiin autoilijan näkökulmasta.
Älypuhelimilla, tableteilla ja muulla älykkäällä elektroniikalla on yhä isompi rooli autoissa – eikä pelkästään kuskin sekä matkustajien viihdyttäjänä vaan myös ajon aikana tarvittavan tiedon jakana.
Tämä ei ole toki ainoa syy, jonka takia autotehtaat osoittavat kasvavaa kiinnostusta elektroniikkamessuja kohtaan. Messuilla käy paljon nuoria, joita autot ja autoilu ei välttämättä edes kiinnosta. Tulevaisuutta peilaavilla konseptiautoilla kosiskellaan myös tätä yleisöä.
Nuoret elävät tunnetusti myös huomattavasti enemmän verkossa kuin iäkkäämmät, joten heitä puhutellaan myös auton verkottumisella. Auto hakee jatkuvasti yhä enemmän tietoa verkosta, ja muutaman vuoden kuluttua auto on yhä lailla – ja jopa enemmänkin yhteydessä muuhun maailman kuin älypuhelin. Auto on luonnollinen paikka viettää aika Facebookissa, varsinkin kun auto ajaa pian itseään, eli myös kuski voi olla verkossa ajon aikana. Tieto lisää tunnetusti tuskaa, mutta onneksi kuljettaja voi vaikuttaa hänelle saapuvan informaation määrään.
Elektroniikkamessut ovat myös erinomainen paikka kokonaan uusille autoalan tekijöille haistella ison maailman tuulia. Otetaan esimerkiksi Faraday Future -yritys, jonka hiilikuiturakenteinen ja kilpurimainen Zero1-konseptiauto seuraa Teslan renkaanjäljissä kohti innovaatista tulevaisuutta. Tulevaisuutta tehdessä aina helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä kuin yrittää muuttaa ison ja vanhan yrityksen suuntaa yön yli. Applen autoa odotellessa...
—
Audin AMOLED-ohjaamo: seuraavan polven A8-kuskin ympäristö (jutun pääkuvassa)
Saksalaisista autonvalmistajista etenkin Audi on ottanut isoja harppauksia digitalisisoituvien ohjaamojen suuntaan. AMOLED-tekniikalla toteutetut näytöt tekevät tuloaan autoihin, eli pian ylimääräiset nappulat katoavat ohjaamoista kokonaan. Ne korvataan liikkeet tunnistavilla ja haptisilla kosketusnäytöillä. Kokeilemisen jälkeen on pakko tunnustaa, että virtuaalinen ja auton ilmastointisäädöt korvaava kiertokytkin tuntuu sormissa todella luonnolliselta.
BMW i Vision Future Interactive: huomisen älyratti
BMW valmistautuu itseään ajaviin autoihin. Ratin vasemmalla puolalla on ajotilavalitsin, josta kuski voi valita haluaako hän ajaa itse vai ei. Kun auto hoitaa ohjaamisen, ratti hohkaa sinistä huomioväriä. Kojelaudan päällä oleva iso ja lähes 40 senttiä leveä panoraamakuvan tarjoava kosketusnäyttö on puolestaan muokattavissa melko vapaasti, ja se tunnistaa älypuhelimien tapaan erilaiset sormieleet: sormen liu’utuksen, kiertoliikkeen tai zoomauksen. Tietoa voidaan myös lähettää älypuhelimilta ja tableteilta todella yksinkertaisesti suoraan auton näytöille. Halutessaan kuski voi jopa antaa autolle ajo-ohjeita suoraan kännykän näytöltä. Näppärää.
Bosch: tulkoon näyttävä näyttö
Bosch on yksi tärkeimmistä autoalan komponenttivalmistajista, joten myös heidän mielenkiintonsa kohdistuu yhä vahvemmin auton elektroniikkaan. Konseptiautossa ohjaamo on ympäröity näytöillä; koko kojelauta ja keskikonsoli on itse asiassa täytetty kosketusnäytöillä. Näyttöjen sisältö vaihtelee ajotilanteiden ja kuskin/etumatkustajan toiveiden mukaan. Keskikonsolissa on haptinen kosketusnäyttö.
Delphi: 3D-mittaristo
Komponenttivalmistaja Delphi testaa jo tavallaan 3D-näyttöjä auton mittaristossa. Mittariston näyttö koostuu useammasta ohuesta filmikerroksesta, joiden avulla luodaan mekaaninen kolmiulotteinen vaikutelma. Mittaristo antaa myös viitteitä jo seuraavan sukupolven TFT-näytöistä. Eri kerrosten avulla on helppo rakentaa moneen taipuvia sekä personoituja mittaristonäkymiä.
Faraday Zero1: 1000-heppainen sähkösportti
Käy auto sitten bensalla, rakettimoottoreilla tai sähköillä, urheilullisuus myy aina. Huomioarvo on siis taattu, kun uusi autofirma esittelee ensimmäisenä tuotteenaan 1000-heppaisen sähköauton. Aivan huomenna tai edes ylihuomenna ei Zero1:tä kannata kuitenkaan tuotantoon odottaa. Auton ohjaamoon kurkistaminen paljastaa yhden mielenkiintoisen oivalluksen: älypuhelin on integroitu ratin keskiöön. Se ei ole ehkä aivan paras paikka seurata esimerkiksi navigointiruutua ajon aikana, mutta oivalluksesta pisteet Faradayn insinööreille.
Rinspeed Etos: Transformer-ohjaamo
Kojelaudan ja näyttöjen mukatuminen erilaisiin ajotilanteisiin on myös sveitsiläisen Rinspeedin konseptiauton keskiössä. Kun kuski ajaa itse, hänellä on luonnollisesti ratti. Kun auto hoitaa puolestaan ohjauksen, ratti taittuu muutamassa sekunnissa piiloon auton kojelaudan sisälle. Kojelauta muodostuu kahdesta isosta 21,5-tuumaisesta ultra HD -laajakuvanäytöstä, joiden asentoa voidaan säätää erikseen.
VW Budd-e: sähköinen Kleinbus
Tervetuloa vuoteen 2019. VW on esitellyt erilaisia Kleinbussin perillisiä jo lukuisilla messuilla, ja nyt ollaan lopultakin jo lähellä tuotantoa. VW lupaa Budd-e:lle 533 kilometrin toimintamatkan. Samalla VW esittelee myös seuraavan sukupolven kojelautateknologiaa. Kosketusnäytöt ja eletunnistus ovat tärkeitä elementtejä myös VW:n ohjaamossa – kuten on myös autonomisen ajamisen mahdollisuus. Auto on siis VW:n visioissa siis eräänlainen pyörillä liikkuva älykoti.
ZF:n ohjaamokonsepti: kohti autonomisuutta
Itseohjaus on isossa roolissa myös etenkin vaihteistoistaan tunnetulla komponenttivalmistaja ZF:llä. 1. Ratti tunnistaa esimerkiksi sen, ohjaako sitä käsi vai ei. 2. Keskikonsolissa on haptinen kosketusnäyttö, joka tunnistaa myös liikkeet näytön läheisyydessä. 3. Kojelaudan päällä oleva iso kosketusnäyttö osaa lukea myös kuskin kasvojen ilmeitä ja tunnistaa niiden perusteella kuskin tunteet. 4. Kokonaisuuden kruunaa älykkäät turvavyöt, jotka aktivoituvat automaattisesti sekä kommunikoivat kuljettajan tai matkustajien kanssa.