Koeajo: VW:n insinöörit osaavat myös pitää hauskaa – sähköbussilla Las Vegasiin

Julkaistu 05.02.2016 21:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Las Vegasin elektroniikkamessuista on tullut autoteollisuuden tulevaisuuden shownäyttämö. VW raotti Vegasissa verhoa omista sähköautosuunnitelmistaan samalla kun se tarjosi koeajoon yhden näyttelyn suurimmista tähdistä.

Tykkäsimme

  • luvatusta toimintamatkasta
  • futuristisesta tunnelmasta
  • väljästä ohjaamosta ja matkustamosta

Emme tykänneet

  • akkupaketti painaa liikaa
  • ei tulossa tuontantoon

Tunnelma on kuin tieteiselokuvasta. Valkoinen keskikokoinen tila-auto seisoo neonvaloissa Vegasin laitamilla sijaitsevalla parkkipaikalla. Kuljettajan pitäisi avata ovi, mutta ovessa ei ole kahvaa. Ei hätää. Sormi asetetaan pienelle sensorille, ja ovi aukeaa. Sci-fi-tunnelmaa korostaa äänitehoste. VW:n insinöörit osaavat siis myös pitää hauskaa…

Tulevaisuuteen kurkistaminen jatkuu auton ohjaamossa. Monet auton hallintalaitteista toimivat eleohjauksella. Tämä tarkoittaa selkeää ja lähes nappulatonta ohjaamoa. Toki käytössä ovat eleet tunnistavan sensorin lisäksi myös perinteisempi kosketusnäyttö sekä uusista Audeista tuttu kosketusalusta.

Futurista tunnelmaa korostaa myös se, että mittaristo on korvattu isolla 12,3-tuumaisella ja hieman kaartuvalla näytöllä. Sen näkymää voi muokata melko vapaasti, sillä kokonaisuus koostuu itse asiassa kolmesta erillisestä näytöstä.

Kojelaudan keskellä on vielä toinen iso kaareva ja 13,3-tuumainen näyttö, jolta voi paitsi seurata 3D-navigointinäyttöä myös nähdä valtavan määrän erilaista muuta dataa. Näyttö on jaettavissa kahdeksaan osioon, eli siltä voi seurata samaan aikaan paitsi matkan edistymistä myös vaikkapa audiojärjestelmän tietoja tai lukea älypuhelimelta näyttöön lähetettyjä viestejä tai katsoa videoita.

Ajaminen tapahtuu toki edelleen perinteisin keinoin ilman turhia tehosteita. Automaattivaihteistosta valitaan D-asento, ja kuski painaa virtapoljinta.

Budd-e rullaa liikkeelle varovaisen kevyesti. Auton alla pyörivät konseptiautorenkaat, joilla on kokoa komeasti 21 tuumaa. Se vääristää myös auton mittasuhteita. Ulkoa päin Budd-e näyttää lähes kompaktilta, mutta sillä on kuitenkin mittaa saman verran kuin keskikokoisella tila-autolla. Mittojensa puolesta Budd-e asettuu Touranin ja Multivanin puoliväliin.

Tila-automaisuus näkyy etenkin oleskelutilamaisessa matkustamossa, jossa on trendikäs sohvaryhmä sekä iso näyttö edistämässä viihtyisää matkustamista. Myös kuskilla ja etumatkustajalla on avarat tilat, ja etenkin jalkatilaa on todella paljon. Tämä on mahdollista, koska Budd-e on kasattu VW:n uudelle sähköautoja varten modifoidulle modulaariselle pohjarakenteelle. Rakenne on sama, jolle VW alkaa kasata vielä tämän vuosikymmenen aikana uutta sähköauto- ja pistokehybridilaivastoa.

Pohjalevyssä on paikka matalalle akkupaketille, joten ohjaamon tiloja ja rakenteita voidaan muunnella melko vapaasti eri malleja varten. Akseliväli on todella pitkä ja venyy pitkälti yli kolmeen metriin. Myös näin maksimoidaan matkustamon tiloja.

Akkupaketti painaa 600 kiloa, mutta virtaa on luvassa peräti 92,4 kilowattituntia. Akun virta syötetään kahdelle sähkömoottorille, joista pienempi (125 hv/200 Nm) sijaitsee etuakselilla ja toinen hieman tehokkaampi (170 hv/290 Nm) taka-akselilla.

Teoriassa Budd-e:n sähkömoottorien yhteenlaskettu teho on siis 295 hevosvoimaa ja 490 newtonmetriä, mutta toimintamatkan riittävyyden takaamiseksi ja auton tila-automaisen luonteen huomioiden maksiteho ja -voima on rajattu takamoottorin arvoihin. Toimintamatkaksi VW lupaa Budd-e:lle yli 500 kilometriä.

Painavasta akkupaketista huolimatta ja melko vaatimattomasta tehosta huolimatta Budd-e on varsin innokas kulkija. Se kiihtyy satasen vauhtiin eleettömästi alle seitsemässä sekunnissa. Ei huono tulos modernilta jääkaapilta näyttävälle sähköautolle!

Auton ulkomitat tulevat nopeasti esiin muun liikenteen seassa ja kapeammilla kujilla. Budd-e on nelivetoinen, mutta vain sen etupyörät kääntyvät. Tähän on tulossa onneksi helpotusta myöhemmin, sillä taakse on luvassa myöhemmin ketteryyttä avittava ohjaava taka-akseli eli myös takapyörät kääntyvät jatkossa hieman.

Lyhyen koeajon aikana Budd-e:stä on helppo innostua. Tokihan e-up on kiva, ja sähkö-Golf ajaa asiansa sekin, mutta sähköautoiluun liittyy niin paljon mielikuvia, että tällainen konseptiauto houkuttelee innostumaan aiheesta. Valitettavasti Budd-e on VW:n mukaan vain konseptiauto, jolla se testaa erilaisia tulevaisuuteen liittyviä asioita. Budd-e ei ole siis tulossa sarjatuotantoon myöhemmin, vaikka iso osa sen tekniikasta päätyykin tuotantoon seuraavan viiden vuoden aikana.

Sääli. VW on näytellyt erilaisia Kleinbussin perillisiä erilaisissa autonäyttelyissä jo pitkään, ja myös Budd-e kuuluu tähän samaan kastiin. Sähköistä Kleinbussia ei siis ole luvassa vieläkään.

---

VW Budd-e
Kaksi sähkömoottoria
Teho 125 kW (170 hv)
Vääntö 290 Nm
0-100 km/h alle 7 s.
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt 0 g/km
Akusto litium-ioni 92,4 kWh
Mitat Pituus 4 597 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 840 mm, akseliväli 3 151 mm
Omamassa ei ilmoitettu
Tavaratila ei ilmoitettu

---

Lue myös tämä:
Autot jättimäisten elektroniikkamessujen tähtinä: älyratti, 1000-heppainen sähkösportti, 3D-mittaristo…

---

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen