Meksikon MM-ralli poikkeaa muista ralleista radikaalisti sen takia, että se ajetaan niin korkealla. Korkean ilmanalan lisäksi myös kuumuus asettaa autoille haasteita.
Korkea ilmanala tekee ajamisesta poikkeuksellista matalalla ajamiseen verrattuna. Virolaiskuljettaja Ott Tänak paljastaa, että se vaikuttaa moottoriin.
– Hapen määrä on autolle jo pulmallinen asia, Tänak kertoo videolla.
Koska moottori ei saa yhtä paljon happea kuin matalalla ajettaessa, vauhti hidastuu.
– Tämä on autoille kuluttavaa. Olemme korkealla, joten autoissa on vähemmän tehoa, mikä tekee ajamisesta erilaista, Kalle Rovanperä sanoo.
Meksikon MM-rallin olosuhteet ovat muutenkin haastavat.
– Paljon auraamista, ja melko liukas ralli. On myös todella kuuma ja siksi se on rankkaa autoille. Todella paljon asioita, jotka tekevät viikolopusta vaikean, Rovanperä kertaa.
Lämpötilat nousevat välillä jopa 35 asteeseen.
LUE MYÖS: Muistatko tämän? Ott Tänak syöksyi järveen Meksikon MM-rallissa – ui turvaan dramaattisella videolla
Rallin johdossa kahden erikoiskokeen jälkeen ajava Tänak kertoo, miten Meksikossa pitää ajaa.
– Ralli on vaativa kuskeille. Ajetatan pitkiä erikoiskokeita, mutta todella hiljaa, Tänak avaa.
– Rankat olosuhteet. Tämä on sellainen ralli, missä autosta pitää saada mahdollisimman hyvä suoritus irti. Pitää olla pitoa ja hyvä veto eteenpäin, koska tehot ovat alhaiset.
Rovanperä paljastaa, että Meksiko ei kuulu hänen suosikkirallehinsa.
– Erikoiskokeiden profiilit eivät sovi minun ajotyylilleni parhaalla mahdollisella tavalla.
Kun Meksikosa ajettiin viimeksi kolme vuotta sitten MM-sarjaa, oli Kalle Rovanperä viides.
– Tänä vuonna on hyvä mahdollisuus parantaa, Rovanperä toteaa.
Katso pääkuvan videolta Rovanperän ja Tänakin mietteitä Meksikon rallista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.