Kuluttaja laittoi kahdeksan eri vakuutusyhtiön autovakuutukset testiin. Se otti selvää muun muassa liikenne- ja kaskovakuutusten hinnoista, kattavuudesta sekä asiakkaiden tyytyväisyydestä vakuutuksiinsa.
Liikennevakuutus on lain vaatima pakollinen vakuutus. Siitä korvataan syyttömän osapuolen henkilö- ja omaisuusvahingot eli esimerkiksi sairaanhoitokulut ja auton korjauskustannukset. Myös syyllisen ajoneuvossa olleiden henkilövahingot korvataan. Kaskovakuutus on puolestaan vapaaehtoinen vakuutus, jonka laajuus vaihtelee paljon.
Voit lukea koko testin Kuluttajan sivuilta.
Turva voitti niukasti
Vakuutusyhtiö Turva päihitti Kuluttajan testissä niukasti LähiTapiolan ja Ifin. Turvan liikennevakuutus ja Turvakasko ovat sekä hinnaltaan että bonuksiltaan testin parhaasta päästä. Kasko kattaa vahingot monipuolisesti, ja asiakkaat ovat yhtiöön tyytyväisiä.
0:20
Ero LähiTapiolaan ja Ifiin jäi vain yhteen pisteeseen. Ifin Täyskasko ja LähiTapiolan Laaja kasko ovat testin kattavimmat, mutta ne ovat keskimäärin hieman kalliimmat ja yhtiöiden asiakastyytyväisyys on heikompi kuin Turvalla.
Sija | Yhtiö | Vakuutus | Hinta | Arvosana |
1. | Turva | Turvakasko + liikennevakuutus | 700 € | 74 / 100 |
2. | LähiTapiola | Laaja kasko + liikennevakuutus | 819 € | 73 / 100 |
3. | If | Täyskasko + liikennevakuutus | 843 € | 73 / 100 |
Katso koko listaus Kuluttajan artikkelista.
Satojen eurojen ero vuodessa
Yksittäisen asiakkaan kohdalla hintaerot voivat kuitenkin kasvaa lähes 600 euroon vuodessa. Esimerkiksi viisi vuotta vanhan Skoda Octavian omistaja voi pulittaa Ifissä autovakuutuksestaan 1 330 euroa, kun Fenniasta sen voi saada ensimmäisen vuoden alennuksella 750 eurolla.
Yksikään yhtiö ei ollut halvin vaihtoehto vertailun jokaiselle esimerkkiasiakkaalle. Esimerkiksi Fennian ensimmäisen vuoden alennus on niin suuri, että se tarjoaa parille esimerkkiasiakkaalle testin halvimman hinnan. Ensimmäisen vuoden jälkeen Fennian hinnat kuitenkin nousevat, jolloin sen vakuutus on Kuluttajan mukaan jopa puolelle esimerkkiasiakkaista testin kallein.
Fennian asiakkaat tyytymättömimpiä
Vakuutuksen pitää toimia muutenkin kuin paperilla. Erinomaisistakaan ehdoista tai halvasta hinnasta ei ole hyötyä, jos asiakas joutuu tappelemaan korvauksistaan onnettomuuden jälkeen.
Testin heikoin asiakastyytyväisyys oli Fennialla.
Lähde: Kuluttaja
Artikkelia muokattu 11.12.2019 klo 15.40: Uutista typistetty alkuperäisestä.