Ferrari teki uudessa SF16-H-autossaan ennakoidun muutoksen vetotankojousituksesta työntötankojousitukseen. MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen muistuttaa, että auton suorituskyvyn kannalta merkittävämmät muutokset pysyvät vielä piilossa.
- Nyt puhutaan ainoastaan etujousituksen yhdestä ratkaisusta. Onko sillä vaikutusta auton käyttäytymiseen, on pieni juttu. Korirakenteen pinnan alla on paljon asioita, joissa ne suuremmat muutokset ovat. Se, onko autossa veto- vai työntankojousitus ei vielä tee siitä autosta parempaa tai huonompaa, Oikarinen toteaa.
Sebastian Vettel sai huomattavasti enemmän irti viime kauden Ferrarista kuin tallikaverinsa Kimi Räikkönen. Muuttuneen jousitusratkaisun perusteella ei voi vielä sanoa, sopiiko uusi auto viimevuotista paremmin Räikköselle.
- Tärkeintä on aina löytää sellainen tasapaino, että auto toimii sille kuljettajalle. Suurimmat muutokset varmasti tehdään katteiden alla. Se, toimivatko nämä muutokset Kimille, nähdään vasta talvitestien kuluessa. Totta kai auton valokuvia katsomalla voidaan päätellä muutamia asioita, mutta vasta talvitesteissä nähdään vähän enemmän, Ossi Oikarinen taustoittaa.
Uusien autojen suorituskyvystä saadaan ensimmäiset viitteet ensi maanantaina Barcelonassa käynnistyvissä talvitesteissä. Todellinen vauhti paljastuu vasta kisakauden käynnistyessä Australiassa maaliskuun puolivälissä. Historian perusteella Oikarinen kuitenkin uskoo, että Ferrarilla on hyvät mahdollisuudet taistella viime vuotta tiukemmin Mercedestä vastaan.
- Ferrari on ollut perinteisesti hyvä silloin, kun tehdään pientä evoluutiota. Ferrarin historiasta huomataan, että silloin kun on tullut suuria sääntömuutoksia, Ferrari ei ole ollut hyvä. Silloin kun on lähdetty edellisen kauden pohjalle kehittämään uutta autoa, Ferrari on ollut vahva. Tästä syystä odotan, että Ferrari ottaisi tänä vuonna Mercedestä kiinni.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.