Viime kaudella F1-sarjan nopeimmaksi autoksi suorilla ponkaissut Ferrari on tehnyt alkavaan kauteen selvän suunnanmuutoksen menopelinsä suunnittelussa. Nyt italialaistiimi pyrkii kilpailemaan Mercedestä vastaan suoranopeuksien sijaan mutkien vauhdissa.
LUE MYÖS: Italiasta kajahtaa kovia vihjauksia Ferrari-kohuun liittyen: esiin nousee Mercedes-pomon nimi – "En usko olevani väärässä"
Ferrari pystyi ottamaan kauden 2019 kesätauon jälkeen kuusi paalupaikkaa putkeen ja voittamaan kolme kisaa peräkkäin, kun se onnistui – keinolla tai toisella – ottamaan täydellisen niskalenkin kilpailijoistaan suoranopeuksissa.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n annettua uusia direktiivejä muun muassa polttoainevirtauksen hallintaan Ferrarin vauhti alkoi pudota.
Johtui asia tästä tai ei, Ferrari tuli helmikuun talvitesteihin vahvasti uudistetulla autolla, jossa vauhtia haetaan tallipäällikkö Mattia Binotton ja saksalaiskuljettaja Sebastian Vettelin mukaan ennen kaikkea downforcen eli mutkanopeuksia kasvattavan aerodynaamisen pidon kautta.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen pani merkille Ferrarin tahmean vauhdin Barcelonan talvitesteissä, mikä muistuttaa epäilyttävästi Mercedeksen viimevuotista tilannetta ennen myrskyn lailla alkanutta voittokulkua.
– Jos on käynyt niin, että Barcelonan testidata pitää paikkaansa, niin silloin näyttäisi siltä, että Ferrari on ottanut suoravauhtia pois, Oikarinen pohtii.
– Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että 2019 testeissäkään ei nähty Mersulta mitään ihmeellistä vauhtia, ja Ferrari loisti, mutta kun tultiin ensimmäiseen kisaan, asetelma kääntyi ihan päälaelleen, Oikarinen toteaa.
Enemmän downforcea vai suoranopeutta?
Downforcen eli autoa asfalttia kohti painavan voiman rakentumiseen ei riitä mitkään yksittäiset osat, vaan kyse on auton kokonaisvaltaisesta suunnittelusta. Pitoa mutkiin saadaan niin etusiiven, pohjalevyn, rungon kuin takasiiven yhteisvaikutuksella.
– Siinä vaiheessa, kun tehdään päätös auton spekseistä, että mitkä ovat suunnittelut tavoitteet tulevalle kaudelle, siinä määritellään, että paljonko halutaan downforcea ja paljonko ilmanvastusta.
– Se on aina sitä tasapainoilua, mutta kuten Mersu osoitti viime vuonna, he eivät olleet nopeimpia suorilla, mutta siitä huolimatta he pystyivät aika hyvin kisoja voittamaan. Lisäksi, jos autossa on vähän downforcea, se voi kuluttaa renkaita todella paljon, Oikarinen taustoittaa.
– Jotenkin tuntuu, että Ferrarilla katsotaan hyvin tarkkaan, mitä Mersu on tehnyt, ja mennään sen mukaan.
Tiukka perä ja sulavat linjat
Ulkoisen muutoksen havaitseminen autossa saattaa silti olla vaikeaa. Esimerkiksi auton pohjalevyyn ei päästä kurkistamaan, kunnes Ferraria nostetaan kisaviikonloppuina ensimmäistä kertaa nosturilla radan varresta.
Jotain kuitenkin voidaan autosta jo nostaa esiin. Yksi asia on SF1000:n peräpään paketointi, joka on todella tiukkaan vedetty.
– Ferrarin autossa moottorikate tuodaan todella äkkiä alas kuljettajan pään takana. Se kielii siitä, että paketointi katteiden alla on erittäin tiivis, jotta virtaus auton yläpuolella takasiipeä kohti olisi mahdollisimman vapaa, Oikarinen kertoo.
– Ennen pakoputkistoa moottorikate menee hyvin alhaalla. Sillä pyritään maksimoimaan ilmavirtaus auton takaosassa. Autossa on paljon pieniä yksityiskohtaisia ilmanohjaimia. Se on hyvä evoluutio viimevuotisesta.
Jos Ferrari onnistuu muutoksessaan, talli voi olla vahva haastaja heti alkukaudesta lähtien.