Ferrari-tallilla on loppukauden kisoissa vaikeuksia testata kattavasti autonsa voimayksikössä ensi kauden kehitysosia, katsoo MTV Sportin F1-tekniikka-asiantuntija Ossi Oikarinen.
Ferrarin tavoitteena on testata kauden 2016 voimayksikköön tehtäviä uudistuksia jo tämän kauden kisoissa. Yksi merkittävimmistä muutoksista on voimanlähteen uudelleen muotoiltu moottorilohko. Talli tähtää muutoksilla auton takaosan aerodynamiikan kohentamiseen.
Ferrarin oli tarkoitus testata ensi kauden komponentteja jo Austinissa, mutta uusien osien kehitystyön aikataulu venyi odotettua pidemmäksi. Oikarinen uskoo italialaistallin voimanlähteestä löytyvän kuitenkin jo ensi kauden uudistuksia.
- Muutoksia pystyy tekemään vain sääntöjen puitteissa. Niitä muutoksia on jo ihan varmasti tehty, että siellä on vuoden 2016 moottorissa käytettäviä juttuja. Miten pitkälle se moottori on samanlainen kuin vuoden 2016 moottori, sen tietävät vain Ferrarin ihmiset, eivätkä he kerro sitä ulospäin, Oikarinen kommentoi.
- Ihan varmasti moottoria kehitetään ja viedään eteenpäin niin paljon kuin säännöt sallivat. Kun MM-taistelu on mennyttä, voidaan ottaa enemmän riskejä ja kokeilla, Oikarinen jatkaa.
Tehokasta kehitystyötä loppukauden kisoissa on muutosten laajuudesta johtuen kuitenkin vaikea toteuttaa.
- Silloinhan, jos lohko tehdään uusiksi, se tarkoittaa usein myös runkomuutoksia. Siinä voi hyvin nopeasti käydä niin, että tarvitaan erilainen öljytankki. Silloin aletaan puhua niin isosta muutoksesta, että se ei välttämättä onnistu tämän vuoden auton rungossa, Oikarinen sanoo.
- Aina punnitaan, miten paljon siitä on hyötyä ja paljonko se maksaa. Onko järkeä käyttää suunnitteluresursseja ja rahaa siihen, että tekee autoon myös ensi vuoden moottorin mukaisen rungon?