Vastaukset esitettyihin kysymyksiin kannattaa jokaisen etsiä oman auton käyttöohjeesta. Järkevää ennakointia on myös avaimen pariston uusiminen säännöllisesti.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Miten "avaimettomalla" järjestelmällä varustettuun autoon pääsee sisälle, jos kauko-ohjainavain ei toimi? Entä miten auton saa käymään?
Vastaus: Niin sanotut "avaimettomat" lukitusjärjestelmät ovat jo varsin arkipäiväisiä varusteita. Kuljettaja voi pitää auton avaimen taskussa ja avata ovien lukituksen kahvaan tarttumalla tai kahvassa olevaa pientä nappia painamalla.
Osassa autoja on mahdollista valita myös lähestymisavaustoiminto, jolloin lukitus aukeaa jo lähestyttäessä autoa avaimen kanssa. Vastaavasti käynnistäminen onnistuu avaimiin koskematta, käynnistysnappulaa painamalla, vaihteistotyypistä riippuen jarru- tai kytkinpoljin pohjaan painettuna.
Autolta poistuttaessa ovet lukitaan oven kahvaa tietystä kohdasta hipaisemalla tai siinä olevaa nappia painamalla. Lähestymisavauksen tavoin osassa autoja on myös lukitseminen mahdollista niin, että kuljettaja vain poistuu avaimen kanssa auton luota.
Avaimeton järjestelmä helpottaa arkea. Joskus saattaa kuitenkin edessä olla se päivä, ettei järjestelmä toimikaan suunnitellusti ja oven lukitus ei aukeakaan totuttuun tapaan. Moni autoilija törmää tähän ongelmaan näin talvikaudella, ulkona tehdyn liikuntarupeaman päätteeksi. Kun auton kauko-ohjainavain on taskussa vaikkapa lenkillä, hiihtoreissulla tai laskettelurinteessä, sen paristo kylmettyy herkästi varsinkin kovemmilla pakkasilla. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä.
Lue myös: Miten auton ovet saa lukkoon, jos kärry on täysin virraton? Näin käytät hätälukitusjärjestelmää
Oven hätäavaus
Jos edellä kuvatun kaltaiseen tilanteeseen joutuu, kannattaa ensimmäiseksi kaivaa kauko-ohjainavain taskusta ja yrittää painaa avaimessa olevaa lukituksen avausnappia avaimettoman käytön sijaan.
Mikäli tämä ei auta, kannattaa avainta pitää hetki nyrkissä eli pyrkiä lämmittämään sitä ruumiinlämmöllä. Tästä saattaa olla apua varsinkin tilanteissa, joissa avain on ollut pitkään pakkasessa, ulkoilutakin taskussa. Jos tämä ei auta, on avaimen paristo todennäköisesti tyhjä ja se pitää vaihtaa.
Varaparistoa ei usein kuitenkaan ole saatavilla juuri siitä paikasta, jossa avain kieltäytyy yhteistyöstä. Autoon pitäisi kuitenkin päästä ja saada se käyntiin, jotta voisi ajella kotiin vara-avaimen luo tai kauppaan ostamaan oikeanlainen paristo. Tällaista tilannetta varten autossa on niin sanotut hätäavaus- ja -käynnistystoiminnot.
Autoissa on kauko-ohjainavaimen toimintahäiriötilanteita varten hätäavausjärjestelmä. Sen toiminta on hyvä selvittää auton käyttöohjekirjasta Juttu jatkuu videon alla.
3:13
Pääsääntöisesti kauko-ohjainavaimen sisältä löytyy myös mekaaninen avain. Se saattaa taittua esiin nappia painamalla tai sitten se vedetään esiin. Kannattaakin jo etukäteen tutustua oman auton kauko-ohjainavaimeen ja tutkia, mistä ja miten sieltä löytyy vanha, perinteinen, mekaaninen avain.
Kun mekaaninen avain on saatu käsiin, on etsittävä lukkopesä, johon se sopii. Usein sellainen löytyy kuljettajan ovesta, peitelevyn alta. Kuljettajan kannattaakin jo etukäteen tutustua käyttöohjeen avulla, miten peitelevy irrotetaan oikeaoppisesti – kovassa pakkasessa väärät toimenpiteet saattavat johtaa muovisen peitelevyn tai sen kiinnitysklipsujen hajoamiseen.
Kun peitelevy on poistettu ja lukkopesä saatu esille, avataan ovi 80-luvun tyyliin kuin millä tahansa mekaanisella avaimella.
Hätäkäynnistys
Autoon sisälle pääsyn jälkeen on seuraavaksi saatava auto käyntiin.
Avaimettomalla lukituksella varustetussa autossa ei useinkaan ole virtalukkoa, johon avain sopisi. Moottori ei kuitenkaan käynnisty normaaliin tapaan nappia painamalla, koska järjestelmä ei tunnista avainta pariston sanottua sopimuksensa irti. Käyttöohjeessa on neuvottu oikea toimintatapa auton käynnistämiseksi tällaisessa tilanteessa.
Ratkaisuna saattaa olla esimerkiksi, että käynnistysnappia pitää painaa avaimella sormen sijaan tai avain pitää laittaa johonkin tiettyyn lokeroon autossa ja painaa käynnistysnappia vasta sen jälkeen.
Ennakoinnilla välttää ongelmia
Avainongelmilta välttyy parhaiten ennakoimalla. Auto usein varoittaa pariston loppumisesta hyvissä ajoin mittariston näytöllä. Varoitukseen kannattaa suhtautua vakavasti ja vaihtaa paristo mahdollisimman pian.
Näin vaihdat pariston autonavaimeen. Juttu jatkuu videon alla.
2:18
Itselläni on tapana uusia auton molempien keyless-avaimien paristot säännöllisesti, renkaanvaihdon yhteydessä, syksyin-keväin. Näin olen välttynyt tarpeelta turvautua hätäavaukseen ja -käynnistykseen todellisessa tilanteessa.