Asiantuntija näyttää jutun perästä löytyvillä videoilla, miten toimia silloin, kun auton kauko-ohjainavaimen paristo hyytyy, mutta matkaa pitäisi päästä jatkamaan. Yhdellä videolla näytetään lisäksi se, miten avaimen paristo vaihdetaan.
Auton avaimesta voi loppua paristo esimerkiksi pakkaspäivän kävelylenkillä. Mikäli kyseessä on uudehko auto, jossa on niin sanottu avaimeton käynnistys ja lukitus, menee kuljettajalla sormi helposti suuhun. Ensimmäinen toimenpide on kuitenkin helppo.
– Jos ovet eivät aukea kauko-ohjainavaimella, kannattaa ihan ensimmäiseksi pyrkiä lämmittämään avainta, jolloin myös sen sisällä oleva paristo lämpenee. Lämmittämistä ei saa kuitenkaan tehdä millään asiaan kuulumattomalla apuvälineellä, kuten sytyttimellä, kuumailmapuhaltimella tai muulla sellaisella, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistutti viime vuonna.
Mikäli avain ei kämmenen sisällä tai sisätiloissa lämmittämisestä huolimatta inahdakaan, on paristo vaihdettava uuteen. Ongelmat olisivat Vesalaisen mukaan vältettävissä muistamalla pariston olemassaolon myös silloin, kun avain toimii. Hän suositteleekin uusimaan pariston säännöllisesti.
Lue myös: Tämän alemmas ammattilainen ei antaisi rengaspaineiden laskea – muista tärkeä toimenpide pakkasilla
Toinen keino ongelmien selättämiseksi piilee niin ikään varautumisessa.
– Lukituksen varajärjestelmiin ja auton hätäkäynnistystoimintoon kannattaa perehtyä etukäteen eikä vasta sitten, kun ollaan jo pulassa.
Näiden järjestelmien toiminta on selitetty auton käyttöohjekirjassa. Opukseen on kuitenkin vaikea turvautua, mikäli se on lukitun auton hanskalokerossa. Tällöin käyttöohjekirja kannattaa etsiä netistä vaikkapa älypuhelimella.
Katso alla olevilta videoilta, miten "avaimettomastakin avaimesta" löytyy fyysinen avain, ja kuinka autoon on mahdollista päästä sitä käyttämällä, vaikkei ovessa näyttäisikään olevan lukonreikää. Alta löydät videon myös siitä, kuinka auto saadaan tällaisessa tilanteessa käynnistettyä.
Katso asiantuntijan vinkkivideot alta.
2:49
3:13
2:18