Mikäli täysin virrattomaksi mennyt auto pitää saada lukittua, joudutaan turvautumaan hätälukitusjärjestelmään. Autoliitto opastaa, miten järjestelmä toimii.
Kuljettaja voi joutua tilanteeseen, jossa auto pitäisi saada lukittua, mutta auto on tyystin virraton.
Nykyautojen ovista ei enää juurikaan löydy perinteisiä mekaanisia lukitusnappuloita. Kuljettajan oven saa kyllä väännettyä mekaanisella avaimella lukkoon, mutta muut ovet eivät lukitu keskuslukituksen ollessa virran puutteen vuoksi toimintakyvytön.
Tällaisia tilanteita varten autosta löytyy hätälukitusjärjestelmä.
Näin hätälukitusjärjestelmä toimii
Usein oven päädyssä on suojatulpan alla mekaaninen lukitus, jonka saa väännettyä päälle avaimella. Kun ovi tämä jälkeen suljetaan, se jää lukkoon.
Mekaanisesti lukitun oven avaaminen onnistuu sisäkahvasta vetämällä – paitsi, jos auton lapsilukko on päällä.
– Olennaista onkin, että lapsilukko otetaan pois päältä ennen hätälukituksen käyttöä. Mikäli näin ei tehdä, oven avaaminen edellyttää tilanteesta ja autosta riippuen oven purkamista tai ulkopuolista virransyöttöä autoon, kertoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
– Auton käyttöohjekirjassa on kerrottu eri järjestelmistä ja annettu ohjeita niiden käyttöön. Ohjeisiin perehtymällä etukäteen, ennen ongelmien ilmaantumista saattaa säästää aikaa, vaivaa ja rahaa ainakin yhden tiepalvelukeikan verran, Vesalainen toteaa.
Lähde: Autoliitto
Lue myös: Osaatko vaihtaa autonavaimen pariston? Katso videolta, miten helposti se käy