Baltzarin ryhmässä näytellyt nainen MTV:lle: "Veijo on hyvin karismaattinen – En yhtään ihmettele, että hän pystyy nuoria tyttöja manipuloimaan niin hyvin"

Huomaan jättäytyväni tahalleen ryhmästä sivuun. En jaksa alkaa myymään itseäni Veijolle. Tiedän, että voisin tehdä tämän paljon paremminkin, mutta tämä ryhmä ei saa mua syttymään. Näin kirjoitti ystävälleen Veijo Baltzarin Drom-teatteriryhmään kuulunut nainen, joka päätti jättää produktion vain parin kuukauden jälkeen.

Tuolloin hieman nelikymppinen nainen, jota tässä jutussa kutsutaan Minnaksi, osallistui Baltzarin ryhmään tämän vuosikymmenen puolivälissä.

Parissa kuukaudessa Minnalle kuitenkin paljastui, ettei kaikki ryhmässä ollut ihan niin kuin pitäisi.

Baltzar vangittuna ihmiskaupasta

Kulttuurivaikuttaja Veijo Baltzar vangittiin viime viikolla todennäköisin syin epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta.

puolestaan paljasti viikonloppuna julkaistussa laajassa artikkelissa, että kultturineuvoksen arvonimellä palkittu Baltzar on manipuloinut ja lähennellyt teatteriyhteisöönsä kuuluneita alaikäisiä tyttöjä ja nuoria naisia.

Lisäksi hänen kerrotaan huokutelleen heitä asumaan kotiinsa kulttimaisiin olosuhteisiin.

MTV Uutisten haastattelema Minna vahvistaa, että Baltzarin metodit olivat poikkeavia. 

Ensimmäinen "voimakas kokemus" pääsykokeessa

Minna pyrki mukaan Baltzarin Musiikkikabaree Rakkauslaulun -nimellä kulkeneeseen produktioon. Koe-esiintyminen järjestettiin Aleksanterinteatterissa Helsingissä.

– Veijo halusi, että laulaisin hänen kanssaan Surujen kitaraa. Kesken laulun hän tuli hyvin lähelle, sanotaan viiden senttimetrin päähän, tuijotti hyvin intensiivisesti silmiin ja lauloi kanssani. Se oli hyvin vahva kokemus.

– Silloin ajattelin, että tässä on tosi vahva ohjaaja, joka haluaa haastaa ja pistää näyttelijät antamaan kaiken itsestään. Katsoin häntä ylöspäin. Hänellä oli kokemusta ja hän oli alan ammattilainen.

"Hänellä on hirveästi meriittejä ja ajattelin, että se on hyvä juttu" 

Minnalla ei ollut Veijo Baltzarista ennakkotietoja.

– Netistä olin lukenut, että hän on palkittu ja toiminut myös kansainvälisesti ja että hänellä on taustaa teatterikorkeakoulussa.

– Näin, että hänellä on hirveästi meriittejä ja ajattelin, että se on hyvä juttu.

Minnan vakuutti myös Baltzarin ryhmän organisaatio.

– Drom-teatterilla oli toimitusjohtaja ja kulttuurintuottaja, ja he olivat hyvin ystävällisiä ja asiallisia sähköpostitse. Vaikutti siltä, että organisaatio oli hyvin toimiva.

Harjoituksissa piti olla hame päällä

Minnan mukaan Baltzarin määräämät harjoitukset olivat tavallisuudesta poikkeavia.

– Ne olivat sellaisia, että niissä piti koko ajan tehdä kovasti vaikutusta häneen.

– Veijo sanoi, että harjoituksiin tullaan hame päällä. Housut päällä ei saanut tulla, vaan piti tuoda paras versio itsestä naisena. Harjoituksissa joko käveltiin ympäri salia tai improvisoitiin jotain tanssia.

Minnan mukaan harjoituksissa ei myöskään saanut yrittää ottaa kontaktia muihin näyttelijöihin.

– Veijo kulki siellä joukossa ja kun hän tuli kohdalle, häneen piti luoda yhteys. Se oli tosi omituista.

Suurin osa ryhmäläisistä oli nuoria naisia

Ihmetystä Minnassa aiheutti myös se, että miespääroolissa olisi Baltzar itse.

– Tuli selväksi, että hän esitti miespääroolin, mikä oli myöskin tosi omituista, koska hän oli noin 70 jo silloin.

Minna oli ryhmässä olonsa aikaan jo lähemmäs 40-vuotias. Muut naiset olivat selvästi nuorempia.

– Meitä oli ainakin 30 ja minun lisäkseni oli vain pari vanhempaa naista. Suurin osa oli tosi nuoria tyttöjä, enimmäkseen sellaisia 16-20-vuotiaita. Miehiä oli yksi.

Minna on näytelly pitkään ja ollut mukana sekä harrastaja- että ammattiteattereiden esityksissä. Vaikka hän ei itse pitänyt Baltzarin metodeista, ei hän omien sanojensa mukaan osannut myöskään kyseenalaistaa niitä.

– Tiesin hänen olevan pitkän linjan ammattilainen. Ajattelin, että mitäpä minä niistä ymmärtäisin.

"Hän saattoi nostaa jonkun kehumalla ja sitten taas hylätä"

Kokemuksensa jälkeen Minna kertoo miettineensä nuoria Baltzarin luona asuneita tyttöjä.

– Olen kuullut, että tyttöjä on yritetty kääntää vanhempiaan vastaan. On sanottu, että vanhemmat eivät halua tukea, eivät ymmärrä ja yrittävät estää lapsiaan uralla. Mutta itse en nähnyt tällaista tapahtuvan.

Minnan kokemuksen mukaan Baltzar harjoitti psyykkistä vallankäyttöä.

– Hän saattoi nostaa jonkun kehumalla ja ylistämällä ja sitten taas hylätä.

Veijo on Minnan mukaan persoonana hyvin karismaattinen.

– En yhtään ihmettele, että hän pystyy nuoria tyttöja manipuloimaan niin hyvin.

"Ihmettelin, miten palvovasti naiset suhtautuivat Veijoon"

Baltzarin kanssa Drom-teatterissa on työskennellyt myös kaksi naista. Minna kertoo ihmetelleensä naisten läheistä suhdetta taiteilijaan.

– Kiinnitin siihen huomiota ja ihmettelin, miten palvovasti naiset suhtautuivat Veijoon. Ajattelin, että heillä oli läheiset ja hyvät välit. Erityisesti toinen heistä katsoi Veijoon aina palvovasti, siinä oli jotain mystistä.

Minna ehti olla mukana ryhmässä vain kaksi kuukautta ennen kuin hän päätti jäädä siitä pois.

Harjoitukset eivät edenneet ja näytti siltä, että oli selvää, että keväälle suunniteltu ensi-ilta lykkääntyisi. Kun käsikirjoituskaan ei ollut hänelle mieleen, Minna päätti jättäytyä pois produktiosta.

– Kokonaisuus mätti, se ei enää innostanut.

Lue myös:

    Uusimmat