Nainen alkoi jo ensimmäisissä Baltzarin harjoituksissa voida niin pahoin, ettei palannut takaisin – toinen epäili ohjaajan esittävän itse pääroolinsa vain päästäkseen liki nuoria tyttöjä

1:45img
MTV kävi Veijo Baltzarin talolla, johon mies houkutteli lukioikäisiä tyttöjä "kulttimaisiin olosuhteisiin"
Julkaistu 26.11.2019 06:13
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Kirjailija- ja teatteriohjaaja Veijo Baltzarin toiminta ohjatessaan teatteriryhmiä on herättänyt epäilyksiä ja epämukavia tunteita näyttelijöissä. Baltzarin teatteriproduktiossa rooleja oli erityisesti nuorilla naisilla. Nyt mies on epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta, ja hänen on kerrottu käyttäytyneen epäasiallisesti naisnäyttelijöitä kohtaan.

Eräs lukioikäisenä Baltzarin muutaman vuoden takaiseen työryhmään kuulunut nainen kertoo, että hänestä oli erikoista, miten vahvasti ohjaajana toiminut Baltzar oli mukana esityksessä.

– Tuntuu oudolta, että produktioon ei olisi oikeasti halunnut kukaan sopiva miespuolinen näyttelijä mukaan, ja sen takia hänen ”täytyi” esittää päärooli, jossa vastanäyttelijät olisivat enimmäkseen 15–20-vuotiaita nuoria naisia ja tyttöjä. Pohdin produktion aikanakin, että mahtoiko tämä olla vaan tekosyy päästä lähelle, hän kertoo MTV Uutisille.

– Tuntui usein, että hän ei esittänyt roolihahmoaan, vaan roolihahmon repliikit olivat suoraan hänen omiaan.

Kutsui tyttöjä seksikkäiksi ja kertoi rakastavansa näitä

Hän kuvailee kokeneensa, että Baltzarille huomiota antavat saivat isoimmat osuudet produktiosta. Hän kuvaillee miehen kehuneen valtavasti tiettyjä henkilöitä muiden edessä, suosien toisia ja jättäen toiset huomiotta. Hän myös muistaa Baltzarin monesti maininneen, ettei näyttelijöillä pitäisi olla poikaystäviä, vaikka hän ottikin sen ”vain huonona vanhemman miehen vitsinä”.

Baltzar kommentoi myös usein ihmisten ulkonäköä vaatteista ja meikistä lähtien, kertoen myös näkemyksiään siitä, millaisia naisten tulisi olla.

– Mielestäni ohjaajan ei ole asiallista kutsua nuoria tyttöjä seksikkäiksi. Hän myös jatkuvasti kehui kauneutta, jota en itse ottanut kehuna tässä yhteydessä, hän kertoo.

Myöskään ilmoituksen jonkin tai joidenkin ryhmän jäsenten rakastamisesta eivät tuntuneet hänestä ystävällisyydeltä tai arvostukselta työryhmää kohtaan.

Lue myös: Kilpailuttamista, häpäisyä, valehtelua ja avointa seksismiä – parikymppinen näyttelijä Veijo Baltzarin metodeista: "Itselleni jäi määrittelemättömän outo ja nöyryytetty olo"

Korosti vaikutusvaltaansa ja pyysi kahville

Baltzar myös korosti arvostustaan ja vaikutusvaltaansa teatterimaailmassa.

– Tuntui, että hän ajatteli, että tämän takia saisi tehdä juuri niin kuin haluaa.

Hän muistaa miehen myös hyvin vaativana.

– En yhtään ihmettele, että hän on saanut taivuteltua nuoria tyttöjä puolelleen. Hän koitti minuakin pyydellä kahville ja tarjota kyytiä kotiin.

Naisen mukaan Baltzar jopa hoki, että haluaisi hänet mukaansa kansainväliselle EU:n tukemalle kiertueelle, mitä tyttö piti lähinnä ahdistavana. Produktion jälkeenkin hänelle soitettiin muutamia kertoja yhteistyötä tarjoten, mutta tyttö kieltäytyi tästä epäluottamuksen ja koulukiireiden vuoksi.

”Valitettavasti tuntuu, että kommentteja pitää kestää kuunnella”

Kaiken kaikkiaan nainen pitää kokemuksensa valossa Baltzarin toimintaa epäammattimaisena, mutta ei erityisen ahdistavana. Esimerkiksi pakottavaa tarvetta jättää työryhmä ei tullut.

– Valitettavasti usein tuntuu, että naisena tällaisia kommentteja pitää vähän kestää kuunnella, ja ajattelin itsekin hieman niin.

– Produktio oli erikoinen, mutta ei mielestäni yleisesti mitenkään kauhean räikeästi epäasiallinen, hän sanoo.

”Minua rupesi oksettamaan”

Toisella naisella oli voimakkaammin ahdistanut kokemus. Parikymppinen nainen oli koenäytösten päätteeksi päätynyt Baltzarin tuoreeseen teatteriproduktioon. Hän lopetti ensimmäisten harjoitusten jälkeen niiden ahdistavuuden vuoksi.

Harjoitukset koostuivat hänen mukaansa lähinnä hyvin provokatiivisesta keimailusta ja tanssista, jossa heidät laitettiin muun muassa twerkkaamaan. Twerkkaus on seksuaalisesti provokatiivinen tanssityyli, jossa liikutellaan erityisesti lantiota ja takapuolta. Hän kuvaileekin ilmapiirin olleen todella seksualisoitunut.

– Harjoituksiin pitää tulla aina hame päällä ja meikattuna, hän kuvailee harjoituksissa annettuja käskyjä.

Hän kuvailee Baltzarin puhetyyliä hyvin suoraksi, ja kommentoinnin olleen pitkään teatteria harrastaneelle uutta.

– Tuntui, että olisin esine, jonka piti jotenkin todistaa jotain, että mulla on hyvä kroppa, hän kuvailee.

– Minua rupesi oksettamaan.

”Vieläkö näitä riittää”

Ällöttävimpänä hänestä kuitenkin oli, että hänestä yksi työryhmän jäsen oli todella alisteisessa asemassa Baltzariin nähden. Tällä ei hänestä ollut mitään valtaa produktioon, vaan rooliksi jäi Baltzarin miellyttäminen.

– Tämä jäi ahdistamaan minua jo ennen uutista. Kun uutiset tulivat, niin mietin, että hän on ehkä yksi uhreista, hän kertoo pohtineensa.

Isona tunteena tapauksessa kuitenkin on hämmennys siitä, miten väitetyt teot ovat voineet jatkua niin pitkään. Ajatus metoo-kampanjan tarpeellisuudesta nousi myös esiin.

– Vieläkö näitä tällä alalla riittää, hän kertoo pohtineensa.

Lue myös: Tähän taloon Veijo Baltzar houkutteli lukioikäisiä tyttöjä "kulttimaisiin olosuhteisiin" – yli 300 neliön miljoonalukaali oli myynnissä aiemmin tällä viikolla

Tuoreimmat aiheesta

Veijo Baltzar