"Johanna" kertoo Baltzarin rankaisseen antamalla ja ottamalla: "Hän odotti pientä sylitanssia – kun en suostunut, hän pienensi rooliani ja jouduin takariviin"

6:00img
Julkaistu 25.11.2019 20:14

Krista Rastamo

krista.rastamo@mtv.fi

Johanna (nimi muutettu) opiskeli vuosikymmenen alussa toimintaterapeutiksi ja haki mukaan Veijo Baltzarin Aleksanterinteatterissa järjestettyyn produktioon. Myös hän kertoo todistaneensa taiteilijapersoonan erikoisia näyttelijämetodeja. 

– Meille sanottiin, että kyseessä oli ensimmäinen näytelmä, jossa Veijo halusi olla itse esillä lavalla. Sitä ennen hän oli käsikirjoittanut tai ohjannut. Näin hän ainakin meille kertoi, Johanna sanoo nyt MTV Uutisille.

– Meillä oli iso ryhmä, jossa oli pääosin nuoria naisia. Mukana oli myös kaksi miestä ja Veijon kaksi aikuista lähipiirin naista, jotka asuivat hänen kanssaan.

Lue myös: Kilpailuttamista, häipäisyä, valehtelua ja avointa seksismiä – Parikymppinen näyttelijä Veijo Baltzarin metodeista: "Itselleni jäi määrittelemättömän outo ja nöyryytetty olo"

"Veijo rankaisi minua"

Johanna kertoo, että Baltzarilla oli tapana luvata ja ottaa pois. 

– Roolini oli ryhmässä tanssiminen ja minun piti saada myös oma soololaulu, mutta en saanut sitä, koska Veijo rankaisi minua.

Johanna muistelee MTV Uutisten haastattelussa, että hänellä oli koulutöitä ja myös työharjoittelu vähensi teatteriharrastuksen parissa vietettyjä tunteja.

– Veijo vaati, että teatterissa asuttiin 8-12 tuntia. Joskus treenipäivien tuli olla näin pitkiä, koska se oli normaalia hänen mukaansa teatterialalla.

– Kun sanoin, etten pystynyt asumaan teatterilla 12 tuntia, hän otti soolon pois. Minulle hän ei puhunut mitään, mutta seuraavissa harjoituksissa olikin valittu joku toinen tyttö.

Lue myös: Poliisi: Baltzarin ihmiskauppakokonaisuudessa ei ole tullut ilmi seksuaalirikoksia – tutkinta aloitettiin vasta noin viikko sitten

Naisellinen pukeutuminen oli pakollista

Johanna oli tapahtuma-aikaan vähän päälle parikymppinen. Muiden haastateltujen tapaan hänkin korostaa pukeutumisen merkitystä Baltzarille. 

– Piti olla korkokengät, mutta niiden ei tarvinnut olla hirveän korkeat. Hameen piti olla polviin saakka tai vähän yli.

Johanna kertoo, että koko musikaaliryhmä kävi yhdessä kirpputorilla ostamassa esiintymisasut, jotka Baltzar maksoi omista rahoistaan.

– Minulla on musta hame ja valkoinen paita 2/3-hihoilla. Se oli vyötäröltä solmittu vyötärön korostamiseksi. Sellaisen asun hän hyväksyi. Ja yhtään lyhyt tukkaista tyttöjä meidän ryhmässä ei ollut.

Puhuitteko te näyttelijät keskenänne näistä omituisuuksista?

– Kyllä me niitä kummasteltiin. 

Todistitko itse manipulointia?

– Kyllä. Se näkyi erityisesti silloin, jos Veijolla oli huono päivä, kaikki ei ollut mennyt hänen mielensä mukaan.

Puheissaan Baltzar korosti Johannan mukaan tynneälyn käsitettä. 

– Hän puhui tunneälystä ja siitä, että naisten pitäisi olla vastaanottavaisia. Katseen pitäisi olla koko ajan kiinnittynyt häneen ja seurata hänen liikkeitään.

– Ja meidän tuli olla naisellisia, jos hän ei tykännyt meidän treenivaatteistamme, hän sanoi, että seuraavalla kerralla piti kaikilla naisilla olla hameet. Se oli ihan ehdoton sääntö.

"Hän odotti pientä sylitanssia"

Johannan mukaan naisellisuuden lisäksi odotettiin ohjaajan miellyttämistä.

– Hän sanoi, että pitää olla avoin ja että pitää olla flirttiä.

Johanna kertoo, että roolin suuruus riippui pitkälti siitä, kuinka hyvin Baltzarin käskyjä ja toiveita noudatti. 

– Ryhmätilanteita oli paljon ja usein harjoituksissa hän sanoi, että meidän piti sulattaa hänet tanssin keinoin. Aleksanterinteatterissa oli lavan lähellä katselupaikka, jonne hän meni ja meidän piti yksitellen tanssahdella hänen luokseen lavan läpi.

– Hän odotti myös pientä sylitanssia, että siinä olisi ollut sellaista kiehnäystä. Kun minä en sellaiseen suostunut, hän pienensi rooliani ja jouduin takariviin muutamaksi viikoksi.

"Oli antamista ja ottamista"

Baltzar laittoi myös näyttelijät, tai tytöt, kilpailemaan keskenään mahdollisuudesta päästä kirkkaimpiin parrasvaloihin.

– Oli antamista ja ottamista. Hän antoi olettaa, että nyt pääset lavan eteen ja lehtiin, sun nimi julkaistaan lehdissä ja pääset hänen kauttaan teatteripiireihin. Pikku hiljaa piti hivuttautua eturiviin.

Baltzarin käytös pikkujouluissa oli liikaa

Oliko Baltzarin käytös seksuaalista?

– Minun oman intiimialueeni yli meni, kun hän kutsui meidät pikkujouluihin. Hän pussaili paljon poskelle, oli sellaista, että nenä tai korva saattoi hipaista korvan takaa tai kaulan aluetta.

– Ja hän pyysi polvelle istumaan. Aina kun hän istui nojatuolissa, jonkun tytön piti istua hänen polvensa tai polviensa päällä. Se oli minulle liikaa. Hän myös puhui vihjailevasti saunaan menemisestä ja "mustalaistyyppisestä" saunomisesta.

Tiedätkö, että jollain muulla on ollut Veijon kanssa jotain intiimimpää?

– En tiedä varmasti, mutta oli kahdenkeskeisiä harjoituksia, joissa oli Veijo ja joku laulaja. Ikinä ei puhuttu, mitä niissä tapahtui, eikä Veijo kertonut muulle ryhmälle, mitä siellä oli harjoiteltu.

Jäikö sinulle ikävää sivumakua?

– Kyllä jäi. Oli monia tilanteita, joissa olisi pitänyt pystyä sanoa, että nyt Veijo turpa kiinni ja ethän sä voi noin meille puhua tai minulle puhua ja olisi pitänyt kyseenalaistaa enemmän.

– Mieleen on jäänyt erityisesti nuorempien, herkässä iässä olevien tyttöjen raaka kohtelu muiden edessä ja ehkä myös yksityisharjoituksissa. Se oli ehkä pahinta, mitä tapahtui. Toivottavasti he ovat saaneet puhua asiasta kunnolla jonkun kanssa. 

Tuoreimmat aiheesta

Veijo Baltzar